dc.contributor.advisor | Bru, Edvin | |
dc.contributor.author | Ruud, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2023-07-12T15:51:28Z | |
dc.date.available | 2023-07-12T15:51:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:148121255:97446880 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3078288 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Tema for studien er forekomst og sammenhenger mellom lærende tankesett, låst tankesett,
atferdsengasjement, emosjonelt engasjement, samarbeid med medelever og emosjonell
støtte fra lærer. Lærende tankesett er et sentralt teoretisk begrep, som handler om troen på
at intelligens og evner kan utvikles gjennom dedikert innsats (Yeager & Dweck, 2012; 2020).
Studien har rettet særlig fokus mot sammenhengene mellom lærende og låst tankesett, og
atferdsengasjement og emosjonelt engasjement. Både direkte sammenhenger og indirekte
sammenhenger via samarbeid med medelever og emosjonell støtte fra lærer ble undersøkt.
Dette ga mulighet for å se om lærende tankesett kunne indikere elevenes skolefaglige
engasjement, og i hvilken grad samarbeid med medelever og emosjonell støtte fra lærer
forklarte sammenhengen.
Studien har en kvantitativ tilnærming, hvor tverrsnittsundersøkelse er benyttet.
Datamaterialet er en del av forskningsprosjektet ROBUST ved Læringsmiljøsenteret. Utvalget
er et tilgjengelighetsutvalg, hvor åttendeklassinger ved 11 ulike skoler innenfor en kommune
deltok. Spørreundersøkelsen ble gjennomført i mars 2019. Det var totalt 1072 som besvarte
spørreskjemaet, 51% jenter og 49% gutter. For å analysere datamaterialet er bivariate
analyser (Pearsons korrelasjoner) og multivariat analyse (sti-analyse) gjennomført.
Resultatene fra studien viste at elevene skåre høyt for lærende tankesett og lavt til moderat
for låst tankesett. Videre fant studien en sterk sammenheng mellom lærende tankesett og
atferdsengasjement, og lærende tankesett og emosjonelt engasjement. Det var ingen
sammenheng mellom låst tankesett og engasjementsvariablene. Funnene indikerer også at
emosjonell støtte fra lærer og samarbeid med medelever i noen grad kan fungere som
mellomliggende variabler mellom lærende tankesett og engasjementsvariablene. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the occurrence and relationship between growth
mindset, fixed mindset, behavioral engagement, emotional engagement, collaboration with
peers and emotional support from the teacher. Growth mindset is a central theoretical
concept, which is about the belief that intelligence and abilities can be developed through
dedicated effort (Yeager & Dweck, 2012; 2020). The study has focused particularly on the
connections between growth and fixed mindsets, and behavioral engagement and emotional
engagement. Both direct and indirect connections via collaboration with peers and
emotional support from the teacher were investigated. This gave the opportunity to see
whether growth mindset could indicate the students' engagement, and to what extent
cooperation with peers and emotional support from the teacher explained the connection.
The study has a quantitative approach, where a cross-sectional survey is used. The data
material is part of the research project ROBUST at Læringsmiljøsenteret. The samle is an
accessibility sample in which eighth graders at 11 different schools within a municipality
participated. The survey took place in March 2019. A total of 1072 answered the
questionnaire, 51% girls and 49% boys. To analyze the data, bivariate analyzes (Pearson's
correlations) and multivariate analyzes (path analysis) have been done.
The results from the study showed that the students scored high for growth mindset and low
to moderate for fixed mindset. Furthermore, the study found a strong connection between
growth mindset and behavioral engagement, and growth mindset and emotional
engagement. There was no significant connection between fixed mindset and student
engagement. The findings also indicate that emotional support from the teacher and
cooperation with peers can to some extent function as intermediate variables between
growth mindsets and student engagement | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Lærende tankesett, skolefaglig engasjement og relasjoner | |
dc.type | Master thesis | |