Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBru, Edvin
dc.contributor.authorRuud, Ingvild
dc.date.accessioned2023-07-12T15:51:28Z
dc.date.available2023-07-12T15:51:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:97446880
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078288
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema for studien er forekomst og sammenhenger mellom lærende tankesett, låst tankesett, atferdsengasjement, emosjonelt engasjement, samarbeid med medelever og emosjonell støtte fra lærer. Lærende tankesett er et sentralt teoretisk begrep, som handler om troen på at intelligens og evner kan utvikles gjennom dedikert innsats (Yeager & Dweck, 2012; 2020). Studien har rettet særlig fokus mot sammenhengene mellom lærende og låst tankesett, og atferdsengasjement og emosjonelt engasjement. Både direkte sammenhenger og indirekte sammenhenger via samarbeid med medelever og emosjonell støtte fra lærer ble undersøkt. Dette ga mulighet for å se om lærende tankesett kunne indikere elevenes skolefaglige engasjement, og i hvilken grad samarbeid med medelever og emosjonell støtte fra lærer forklarte sammenhengen. Studien har en kvantitativ tilnærming, hvor tverrsnittsundersøkelse er benyttet. Datamaterialet er en del av forskningsprosjektet ROBUST ved Læringsmiljøsenteret. Utvalget er et tilgjengelighetsutvalg, hvor åttendeklassinger ved 11 ulike skoler innenfor en kommune deltok. Spørreundersøkelsen ble gjennomført i mars 2019. Det var totalt 1072 som besvarte spørreskjemaet, 51% jenter og 49% gutter. For å analysere datamaterialet er bivariate analyser (Pearsons korrelasjoner) og multivariat analyse (sti-analyse) gjennomført. Resultatene fra studien viste at elevene skåre høyt for lærende tankesett og lavt til moderat for låst tankesett. Videre fant studien en sterk sammenheng mellom lærende tankesett og atferdsengasjement, og lærende tankesett og emosjonelt engasjement. Det var ingen sammenheng mellom låst tankesett og engasjementsvariablene. Funnene indikerer også at emosjonell støtte fra lærer og samarbeid med medelever i noen grad kan fungere som mellomliggende variabler mellom lærende tankesett og engasjementsvariablene.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the occurrence and relationship between growth mindset, fixed mindset, behavioral engagement, emotional engagement, collaboration with peers and emotional support from the teacher. Growth mindset is a central theoretical concept, which is about the belief that intelligence and abilities can be developed through dedicated effort (Yeager & Dweck, 2012; 2020). The study has focused particularly on the connections between growth and fixed mindsets, and behavioral engagement and emotional engagement. Both direct and indirect connections via collaboration with peers and emotional support from the teacher were investigated. This gave the opportunity to see whether growth mindset could indicate the students' engagement, and to what extent cooperation with peers and emotional support from the teacher explained the connection. The study has a quantitative approach, where a cross-sectional survey is used. The data material is part of the research project ROBUST at Læringsmiljøsenteret. The samle is an accessibility sample in which eighth graders at 11 different schools within a municipality participated. The survey took place in March 2019. A total of 1072 answered the questionnaire, 51% girls and 49% boys. To analyze the data, bivariate analyzes (Pearson's correlations) and multivariate analyzes (path analysis) have been done. The results from the study showed that the students scored high for growth mindset and low to moderate for fixed mindset. Furthermore, the study found a strong connection between growth mindset and behavioral engagement, and growth mindset and emotional engagement. There was no significant connection between fixed mindset and student engagement. The findings also indicate that emotional support from the teacher and cooperation with peers can to some extent function as intermediate variables between growth mindsets and student engagement
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærende tankesett, skolefaglig engasjement og relasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel