Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPlischewski, Henning
dc.contributor.authorEliassen, Vivian Misje
dc.date.accessioned2023-07-12T15:51:29Z
dc.date.available2023-07-12T15:51:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:96339058
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078289
dc.description.abstractÅ oppleve mestring i skolen er både et viktig og aktuelt tema. Det er viktig fordi barns skolegang har stor betydning og skaper forutsetninger for deres videre liv og utvikling. Aktuelt fordi media og forskning rapporterer om økende antall barn som ikke opplever å mestre skolen, men har så store vansker at det preger trivsel, læring og sosial omgang med andre. Et resultat av det er økning i barn som mottar spesialpedagogisk hjelp, økt omfang av psykiske helseplager, og økt skolefravær. Denne studien identifiserer viktige ferdigheter for å oppleve mestring i skolen gjennom problemstillingen: Hvilke ferdigheter er viktige for å skape forutsetning for mestring i skolen? Studien undersøker også hvilke arbeidsmåter deltakerne bruker for å skape forutsetning for å utvikle viktige ferdigheter hos barn, og hvilke barrierer som kan hindre denne utviklingen. Studien ønsket også å se om det var ulikheter eller samstemthet både mellom og innad i de ulike deltakergruppene. Teori om ferdigheter innenfor sosioemosjonelle, kognitive og motoriske utviklingsområder, læringsmiljø, mestring- og motivasjon og overganger, samt tidligere forskning på området er studiens teoretiske rammeverk. Denne studien har benyttet kvalitativ metode. Utvalget bestod av 12 deltakere, som enten arbeidet som pedagogisk leder for skolestartere, lærer på 1. trinn eller var foreldre til en skolestarter. Det ble benyttet semistrukturerte fokusgruppeintervjuer for innhenting av empiri- Studien identifiserte størst fokus på sosioemosjonelle og kognitive ferdigheter som trygghet, selvregulering, empati, samarbeid, oppmerksomhet og språk, og mindre på selvhjelpeferdigheter (adl-ferdigheter) og mer akademiske ferdigheter. Det ble imidlertid identifisert større forskjeller innad enn mellom de ulike deltakergruppene. Av arbeidsmåter som ble brukt for å utvikle ferdigheter, ble informantenes egen rolle og ulikhet mellom barnehagens og skolens arbeidsmåter identifisert. Studien identifiserte videre manglende ressurser og samarbeid med foreldre som barrierer som kan hindre arbeidet med å utvikle viktige ferdigheter.
dc.description.abstractExperiencing mastery in school is both an important and relevant topic. Important because children's schooling is of great significance and creates prerequisites for their future life and development. Topical because the media and research report an increasing number of children who do not feel that they are coping at school, the difficulties are so severe that it affects their well-being, learning and social interaction with others. The result of this is an increase in the number of children receiving special educational assistance, an increase in mental health problems and an increase in school absence. This study identifies important skills for experiencing mastery in school through the research question: What skills are important for creating the prerequisites for coping in school? The study also examines which working methods the participants use to create the prerequisites for developing important skills in children, and which barriers can hinder this development. The study also wanted to see whether there were differences or consistency both between and within the different participant groups. Theory on skills within socio-emotional, cognitive and motor developmental areas, learning environment, mastery and motivation and transitions, as well as previous research in the area, form the theoretical framework of the study. This study used qualitative method. The sample consisted of 12 participants who either worked as educational leaders for school starters, teachers at grade 1 or were parents of a school starter. Semi-structured focus group interviews were used to collect empirical data. The study identified the greatest focus on socio-emotional and cognitive skills such as safety, self-regulation, empathy, cooperation, attention and language, and less on self-help skills (ADL skills) and more academic skills. However, greater differences were identified within the various participant groups than the differences between each group. In terms of working methods used to develop skills, the informants' own role and differences between kindergarten and school working methods were identified. The study also identified a lack of resources and collaboration with parents as barriers that can hinder the development of important skills.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleViktige ferdigheter for å oppleve mestring i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel