Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrude Furunes
dc.contributor.authorAmalie Fredriksen
dc.contributor.authorKarine Aakre Johannessen
dc.date.accessioned2023-07-12T15:52:11Z
dc.date.available2023-07-12T15:52:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147815805:149685935
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078304
dc.description.abstractStudiens problemstilling er; Hva er minneverdige turismeopplevelser? Og hva er det som skaper disse minnene? Det er valgt å ikke lage en spørreundersøkelse, men istedenfor å analysere ulike artikler for å finne grunnlag til problemstillingen. I denne kunnskapsoppsummeringen blir det drøftet hva minnerike opplevelser er, og hvordan disse skapes. Målet med studien er å identifisere faktorene som skaper minneverdige turismeopplevelser. Gjennom analyse av åtte forskningsartikler, kan en se at minneverdige opplevelser har en varig innvirkning på individets følelser og sinn, og at opplevelsene ofte er positive. Individer husker opplevelser basert på egne vurderinger, og opplevelsen av noe nytt og minneverdig resulterer i langvarige perseptuelle minner. Sentrale elementer som bidrar til å skape minneverdige opplevelser inkluderer følelsen av tilhørighet, arkitektur, kultur, omgivelser, vakre naturopplevelser og interaksjon med lokalbefolkning. Behov er viktig faktor for hvordan en opplever en reise og hvordan den huskes etterpå. For å øke sjansene for gjentakelse av besøk, er det viktig for reiseplanleggere og reiselivoperatører å inkludere sosial interaksjon med lokal kultur i reiseprogrammet for å skape minneverdige opplevelser. Faktorer som hukommelse, omgivelser, tilhørighet, natur, arkitektur og sosial interaksjon er sentrale for forståelsen av hva som skaper minneverdige opplevelser. Dersom disse faktorene tas hensyn til, vil turister erfare positive minner og kundetilfredsheten økes.
dc.description.abstractThe study's problem is; What are memorable tourism experiences? And what creates these memories? It has been chosen not to create a survey, but instead to analyze various articles to find a basis for the problem. In this summary of knowledge, it is discussed what memorable experiences are, and how these are created. The aim of the study is to identify the factors that create memorable tourism experiences. Through the analysis of eight research articles, one can see that memorable experiences have a lasting impact on the individual's feelings and mind, and that the experiences are often positive. Individuals remember experiences based on their own assessments, and the experience of something new and memorable results in long-lasting perceptual memories. Key elements that contribute to creating memorable experiences include the sense of belonging, architecture, culture, surroundings, beautiful natural experiences and interaction with local people. Need is an important factor in how one experiences a trip and how it is remembered afterwards. To increase the chances of repeat visits, it is important for travel planners and tourism operators to include social interaction with local culture in the travel program to create memorable experiences. Factors such as memory, surroundings, belonging, nature, architecture and social interaction are central to the understanding of what creates memorable experiences. If these factors are taken into account, tourists will experience positive memories and customer satisfaction will be increased.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kunnskapsoppsummering av minneverdige opplevelser
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel