Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønneberg, Vibeke.
dc.contributor.authorWaaland, Ellinor.
dc.date.accessioned2023-07-13T15:51:17Z
dc.date.available2023-07-13T15:51:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:97526890
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078613
dc.description.abstractDenne masterstudien tar for seg elever med komorbide matte- og lesevansker, og elever med matematikkvansker. I skolens læreplanverk blir både regning og lesing trukket frem som grunnleggende ferdigheter, nødvendig for læring og faglig forståelse i utdanning, arbeid og samfunnsliv. Til tross for dette er det vanlig å møte elever som strever med enten en eller begge ferdighetene. Denne masterstudien er skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet SpedAims ABC123, som skal undersøke hvordan en best mulig kan støtte elever som strever med både matematikk og lesing. Masterstudien skal bidra med kunnskap til prosjektet og følgende problemstillinger ble utarbeidet: Hva kjennetegner elevgruppen som havner i oppfølgingsområdet på kartleggingsprøven i både regning og lesing på 1. trinn? Hvordan skiller denne gruppen seg fra elevene som havner i oppfølgingsområdet på kartleggingsprøven i bare regning på 1. trinn? Tre skoler fikk forespørsel om å delta i prosjektet og 114 elever fikk samtykke til deltakelse. Kartleggingsprøvene i regning (2021) og lesing (2022) ble brukt som screening for å finne aktuelle elevgrupper. Det ble også identifisert en tilfeldig «kontrollgruppe». Masterstudien endte opp med et utvalgt på 51 elever fordelt i gruppene: «under begge», «under matte» og «kontroll», som ble testet videre. Noen av testene som ble brukt målte kognitive ferdigheter viktige for matematikk og lesing, mens andre testet ferdigheter innen matematikk og lesing. Resultatene fra masterstudien viste at elevene i oppfølgingsområdet på kartleggingsprøven i regning og lesing på 1. trinn kjennetegnes av en generelt svakere profil sammenlignet med de andre elevene i utvalget. Det ble funnet signifikante forskjeller mellom gruppene «under begge» og «under matte» på to av testene som måler flyt og automatisering, og på en av testene som krever språkforståelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvantitativ studie av elever i oppfølgingsområdet på kartleggingsprøven i regning og lesing, og regning på 1.trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel