Kan vi forutsi hvilke barn som vil streve med lesing og/eller regning allerede ved skolestart? En studie av fem prediktorers innvirkning på lav lese- og regneflyt ved slutten av første trinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078615Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tidlig identifikasjon av barn som står i risiko for å utvikle lesevansker og/ eller matematikkvansker er avgjørende for å oppfylle målsettingen om tidlig innsats gjennom effektive intervensjoner. Dersom barna skal fanges opp tidlig i første trinn, er det viktig å ha kunnskap om ferdigheter som kan predikere lese- og matematikkutviklingen selv før barna har fått formell undervisning, og før de har lært å lese og regne. Tradisjonelt har leseforskere og matematikkforskere undersøkt prediksjon av vansker innenfor hvert domene, hver for seg. De siste årene har forskere begynt å undersøke prediksjon for flyt og vansker i begge domener samtidig. Dette mastergradsprosjektet tok sikte på å undersøke en slik sammenheng. Den longitudinelle prediksjonsstudien undersøkte hvilke ferdigheter målt ved skolestart som predikerte vansker med lese- og regneflyt ved slutten av første trinn blant norske førsteklassinger (N = 948). I studien ble det ved slutten av første trinn brukt selekterte vanskekategorier, definert ved at elevene befant seg blant de 20% med lavest flyt: lav flyt i bare lesing (BARE LV), lav flyt i bare regnefakta (BARE MV), eller lav flyt i begge domener (LVMV). Fonemisk bevissthet var eneste unike, signifikante prediktor for lav leseflyt og dermed risiko for isolerte lesevansker. Tidlige aritmetiske fakta var unik prediktor for å være i risiko for isolerte matematikkvansker. Hurtig benevning, bokstavkunnskap, verbal telleferdighet og tidlige aritmetiske fakta var unike prediktorer for kormorbide vansker. Resultatene har implikasjoner for hva slags tiltak som settes inn for å avhjelpe eller forebygge vansker hos elever i de ulike gruppene.