Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNæsheim- Bjørkvik, Gro.
dc.contributor.authorSkjolden Bjørneby, Silje.
dc.date.accessioned2023-07-14T15:51:11Z
dc.date.available2023-07-14T15:51:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147232813:148100675
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078920
dc.description.abstractFormål og forskningsspørsmål: Formålet med studien er å få en dypere innsikt i, og større forståelse av hvordan kroppsøvingslærere arbeider med gjeldende læreplan (LK20), og hvilke mulige konsekvenser dette arbeidet, og deres forståelse av innholdet vil kunne ha for den praktiske undervisningen i kroppsøvingsfaget. Forskningsspørsmålet er: «Hvordan arbeider et utvalg kroppsøvingslærere med LK20 og hvilke mulige konsekvenser kan dette ha for den praktiske undervisningen i kroppsøvingsfaget?». Tilhørende analytiske spørsmål er: «Hvordan blir endringene i kroppsøvingsfaget fra LK06 til LK20 mottatt blant kroppsøvingslærerne som inkluderes i studien?», «Hvordan opplever de inkluderte kroppsøvingslærerne læreplanarbeidet på deres skole før, underveis og etter implementeringen av LK20?», og «Hvilke konsekvenser kan kroppsøvingslærernes arbeid med, og forståelse av innholdet i LK20 ha for den praktiske undervisningen i faget?» Utvalg: Utvalget for denne studien var fire kroppsøvingslærere som jobbet på barneskoler på øst- og vestlandet. Metode: Det ble valg et kvalitativt forskningsdesign for denne studien. Datamateriell ble innhentet ved bruk av forskningsintervju med en semi- strukturell oppbygning. Hovedfunn: Funn fra denne studien gir indikasjoner om at kroppsøvingsfaget sammen med de andre praktisk- estetiske fagene blir nedprioritert i skolenes læreplanarbeid. Hvor mye tid skolene bruker på læreplanarbeid i fellestid er svært varierende fra skole til skole, men det synes å være en generell enighet blant informantene om at koronapandemien har hatt stor innvirkning på dette arbeidet. Arbeidet med læreplan i kroppsøving virker i stor grad å skje på det individuelle plan, tilsynelatende uten noen særlig form for samarbeid og refleksjon i fellesskap. Funn indikerer at det varierer i hvor stor grad kroppsøvingslærere har gjort seg kjent med, og arbeider med innholdet fra læreplan i kroppsøving og fra overordnet del. Videre virker det også å variere hvorvidt innholdet fra overordnet del av læreplanen og læreplan i kroppsøving er en er en integrert del av kroppsøvingslærernes planlegging-, organisering-, og gjennomføring av den praktiske kroppsøvingsundervisningen. Konklusjon: Funnene i studien tyder på at kroppsøvingslærere opplever at LK20 er et godt utarbeidet styringsdokument. Med bakgrunn i kroppsøvingslæreres utsagn knyttet til skolenes læreplanarbeid, kan det tyde på at det eksisterer et behov for at det settes av mer tid til et strukturert læreplanarbeid i faggrupper fra skoleledelsens side der kroppsøvingslærerne får diskutert faget med andre kroppsøvingslærere på tvers av trinn. Det argumenteres for at et slikt faglig samarbeid vil kunne bidra til gode diskusjoner og refleksjoner knyttet til innholdet i læreplan for kroppsøving og fra overordnet del, og at dette igjen vil kunne medføre utvidede forståelsesrammer hos kroppsøvingslærerne. Nøkkelord: Kroppsøving, kroppsøvingslærere, læreplanarbeid, kroppslig læring, lærerprofesjonalitet, kollegasamarbeid, LK20.
dc.description.abstractPurpose: The purpose of the study is to gain a deeper insight and a greater understanding of how physical education teachers work with the current curriculum (LK20), and what possible consequences this work, and their understanding of the content could have for the practical teaching of physical education (PE). The research question is: “How does a selection of physical education teachers work with LK20 and what possible consequences could this lead to in the practical teaching of the physical education subject?”. Associated analytical questions are: “How are the changes in the physical education subject from LK20 received among the physical education teachers included in this study?”, “How do the included physical education teachers experience the work with the curriculum in their school before, during and after the implementation of LK20?”, and “What consequences can the physical education teachers work with-, and understanding of the content of LK20 have for the practical teaching of the subject?”. Selection: The selection of this study was four physical education teachers who worked in primary schools in Eastern and Western Norway. Method: A qualitative research design was chosen for this study. The data material was collected using research interviews with a semi- structural approach. Finding: Findings from this study indicates that the physical education subject, along with the other practical aesthetic subjects, is perceived as a lower priority in the schools' curriculum work. It seems to vary how much time has been spent on collaborative learning with the curriculum from school to school, but there also seems to be a general agreement among the informants that Covid- 19 had a major impact on this work. Work with the curriculum in physical education seems to take place to a large extent on an individual level, seemingly without any particular form of collaboration and collective reflection. To what extent the physical education teachers are familiar with- and has set aside time to work with the content of the curriculum, also seems to vary. The findings point in the direction of a gap related to whether the new curriculum is an integrated part of the physical education teachers´ planning, organization and implementation of the physical education teaching. Conclusion: The findings of the study indicate that physical education teachers are positive to the new curriculum (LK20) to a large extent. Based on the physical education teachers´ statement s related to the schools´ curriculum work, it may indicate that there is a need for more time to be set aside for structured curriculum work in subject groups from the school leaders´ side, where the physical education teachers are able to discuss the subject with other physical education teachers across grades. It is argued that such professional collaboration will be able to contribute to good discussions and reflections related to the content of the curriculum from LK20, and that this in turn may lead to expand the framework of understanding for the physical education teachers. Keywords: Physical education, physical education teachers, curriculum work, embodied learning, collaborative learning, teachers’ professional development, LK20.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Jeg savner jo egentlig at det er flere som er med å jobbe rundt det»: En kvalitativ studie som undersøker kroppsøvingslæreres arbeid med LK20 og mulige konsekvenser for den praktiske undervisningen i faget.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel