dc.contributor.advisor | Herleiksplass, Nils-Jakob | |
dc.contributor.author | Skoland, Helle Alise | |
dc.date.accessioned | 2023-07-14T15:51:16Z | |
dc.date.available | 2023-07-14T15:51:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:146808115:111181969 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3078923 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg gjort en lærebokanalyse av to lærebøker på 5. trinn.
Hensikten med denne studien er å finne ut hvordan de to lærebøkene støtter de
høytpresterende elevene dersom de skulle ha arbeidet med alle oppgavene i læreboken.
Dermed har jeg analysert og kodet de oppgavene i læreboken Multi 5B – elevbok og
Matematikk 5B – grunnbok innenfor kapitlene som omhandler brøk. Problemstillingen og
forskningsspørsmålene for denne oppgaven ble:
Hvilket potensial har to norske læreverk for å støtte de høytpresterende elevene i brøk?
1. Hvilke kognitive krav og typer svar kreves av elevene i arbeid med lærebøkenes
oppgaver i brøk?
2. Hvordan vil oppgavenes kognitive krav og typer svar støtter de høytpresterende
elevene?
Datamaterialet består av 417 analyseenheter totalt. Det konseptuelle rammeverket for denne
masteroppgaven er Charalambous et al (2010), med vekt på bakgrunn og struktur fra den
horisontale analysen og oppgavenes kognitive krav og typer svar i den vertikale analysen. For
å kode analyseenhetene tok jeg utgangspunkt i Smith og Stein (1998) sin
oppgaveanalyseguide.
Ut ifra de analysene som ble gjort, viser funnene at begge lærebøkene har potensiale til å
støtte de høytpresterende elevene gjennom en variasjon av oppgavetyper. Likevel viser
funnene at læreboken Matematikk 5B – grunnbok inneholder flere oppgaver som stiller høye
kognitive krav til elevene enn det Multi 5B – elevbok. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | To lærebøkers potensiale for å støtte de høytpresterende elevene i brøk på 5. trinn | |
dc.type | Master thesis | |