Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjåtveit, Atle
dc.contributor.authorHolen, Marius
dc.date.accessioned2023-07-14T15:51:18Z
dc.date.available2023-07-14T15:51:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147232813:148100663
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078924
dc.description.abstractEtter at idretten har hatt en stor rolle i kroppsøvingsfaget i lang tid, fikk det en mindre rolle i den nye læreplanen LK20. På bakgrunn av dette ble det i denne studien sett på hvordan kroppsøvingslærere legitimerer bruk av ballidrett i kroppsøvingsundervisningen. Det ble undersøkt nærmere hvilke muligheter og utfordringer kroppsøvingslærerne opplever følger med ballidrett. Det ble sett på muligheter i arbeidet med den nye læreplanen, og hvordan ballidrett kan bidra i elevenes danningsprosess. Det ble også sett på modellene Teaching Games For Understanding og hvorvidt modellene kunne styrke ballidrettens legitimeringsgrunnlag ved at den tilbyr andre muligheter i elevenes danningsprosess. Dette er en kvalitativ studie der det er gjennomført semi-strukturerte intervjuer på 5 kroppsøvingslærere på 3.-7. trinn. Den innsamlende dataen ble deretter analysert gjennom en tematisk analyse. Det teoretiske grunnlaget består i stor grad av danning generelt, og spesifikt om Klafkis dannelsesperspektiv. Av studien kommer det frem at kroppsøvingslærerne opplever at ballidrett tilbyr mange muligheter i arbeidet med læreplanen og i elevens danningsprosess. Ballidrett er allsidig og gjør det mulig å jobbe med en stor del av kompetansemålene, både de som gjelde fysisk-motoriske ferdigheter, men også de som gjelder elevenes danningsprosess.
dc.description.abstractAfter sport has had a major role in the physical education subject for a long time, it was given a smaller role in the new curriculum LK20. Based on this, this study looked at how physical education teachers legitimize the use of ball sports in physical education teaching. It was examined in more detail what opportunities and challenges physical education teachers experience as a result of ball sports. Possibilities were looked at in the work with the new curriculum, and how ball sports can contribute to the pupils' educational process. It was also looked at the Teaching Games For Understanding models and whether the models could strengthen ball sports' legitimating basis by offering other opportunities in the students' educational process. This is a qualitative study in which semi-structured interviews have been conducted with 5 physical education teachers in grades 3-7. steps. The collected data was then analyzed through a thematic analysis. The theoretical basis consists largely of formation in general, and specifically of Klafki's formation perspective. The study shows that the physical education teachers feel that ball sports offer many opportunities in working with the curriculum and in the student's educational process. Ballet is versatile and makes it possible to work with a large part of the competence goals, both those that apply to physical-motor skills, but also those that apply to the students' educational process.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan legitimerer kroppsøvingslærere bruk av ballidrett i kroppsøvingsundervisningen på 3.- 7. trinn?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1008]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel