Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÅvistland, Andreas
dc.contributor.authorAnderson, John Øivind Surdal
dc.date.accessioned2023-07-14T15:51:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147678817:147835014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078925
dc.description.abstractKroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede, og vi ser at majoriteten av 15-åringer i Norge ikke opprettholder anbefalingene om daglig fysisk aktivitet (Steene-Johannessen et al., 2019), og det blir ikke bedre når de blir eldre (Hansen et al., 2015). Det spesifiseres at det er viktig for yrkesfagelever er i god fysisk form ettersom arbeid i yrkesfagrelatert arbeid kan påføre slitasje av leddbånd, høyt blodtrykk og flere dårlige helseskader (Shala, 2022). Dermed er det viktig med å kunne opprette livslang bevegelsesglede for å forhindre slike skader i fremtidig arbeidsliv. Det har blitt gjort en kvantitativ undersøkelse for å undersøke elever på yrkesfag og elever på studiespesialisering sin motivasjon for kroppsøving og deres fysiske aktivitet på fritiden. Funnene i denne studien viste at yrkesfagelever hadde større andel elever med dårlig trivsel i kroppsøving, dårligere syn på kroppsøvingstimene og hadde flere inaktive enn elever på studiespesialisering, noe som signifikant predikerte indre motivasjon for kroppsøving. Det at yrkesfagelever hadde større andel elever med dårlig trivsel i kroppsøving og dårligere syn på kroppsøvingstimene gjorde også en signifikant predikasjon av amotivasjon for kroppsøving. Yrkesfagelever hadde en lavere andel indre motiverte elever enn elever på studiespesialisering, noe som predikerte deres fysiske aktivitetsnivå per uke. Kjønn predikerte også elevens fysiske aktivitetsnivå, hvor jenter oppgjorde en større andel av deltakerne. Her vil det si at det antydes til at yrkesfag tiltrekker flere jenter, noe som predikerer undersøkelsen sin score på fysisk aktivitetsnivå.
dc.description.abstractPhysical education is a subject which goal is to stimulate to a lifelong movement satisfaction, and majority of 15 year olds in Norway are not fulfilling the demands for daily physical activity (Steene-Johannessen et al., 2019). With growing age this statistic does not get any better (Hansen et al., 2015). The importance of good physical shape for students within vocational subjects are vital due to health risks of physical labor. Therefore, a quantitative study has been done to examine students within vocational subjects and generalization of general studies and their motivational profiles in physical education and their physical activity levels in leisure time. Findings in this study showed that students within vocational subjects had a bigger share of students with lower well-being levels inside physical education, worse views on physical education lessons and had a bigger share of inactive students than students within generalization of general studies, which significantly predicated intrinsic motivation for physical education. Vocational subjects had a bigger share of students with lower well-being levels inside physical education and worse views in the physical education lessons, which also showed a significant predication of amotivation inside physical education. Students within vocational subjects had a lower share of intrinsic motivation for physical education than students within generalization of general studies, which predicated their physical activity levels per week. Gender also predicated the student’s physical education levels, where girls were the majority. This would mean that vocational subjects attract more inactive girls, which predicates the physical activity scores in this study.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMotivasjon for kroppsøving – En undersøkelse av elever på yrkesfag & studiespesialisering.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel