Show simple item record

dc.contributor.advisorRoland, Erling
dc.contributor.authorUndheim, Silje Sæland
dc.date.accessioned2023-07-14T15:51:21Z
dc.date.available2023-07-14T15:51:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:1862863
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078927
dc.description.abstractLitteraturstudiens formål var å identifisere forskningsbaserte tiltak læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen, samt å avdekke eventuelle hull i forskningsfeltet. Forskningsspørsmålene var: 1. Hva sier litteraturen om tiltak på systemnivå for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd? 2. Hva sier litteraturen om tiltak på individnivå for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd? Et nøkkelbegrep var “situerte tiltak” - hvordan læreren kan hjelpe eleven der eleven er og har problemer. Det er gjennomført et systematisk litteratursøk i tre elektroniske databaser: ERIC, PsycInfo og Web of Science. Søket resulterte i fem artikler som møtte inklusjonskriteriene. Det vises også til et pågående norsk forskningsprosjekt som handler om elever med stille og tilbaketrukket atferds erfaringer. Et hovedfunnet er at det finnes lite tilgjengelig forskning på tiltak læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen. Forskningen er hovedsakelig fra de siste fem årene. Felles for tiltakene på både system- og individnivå er at de fleste er lite konkret presentert i litteraturen. Det mangler forskning på hvordan samarbeid mellom læreren og foreldrene kan hjelpe læreren å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd. I tillegg mangler elevenes stemme på dette forskningsfeltet. Det er behov for mer forskning på hva læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen, med spesielt fokus på situerte tiltak, samarbeid og å inkludere elevenes stemme i forskningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTiltak barneskolelærere kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd - En litteraturstudie.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record