Show simple item record

dc.contributor.advisorEikanger Kvalø, Silje
dc.contributor.authorGalde, Thomas
dc.date.accessioned2023-07-14T15:51:22Z
dc.date.available2023-07-14T15:51:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147235445:148104157
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078928
dc.description.abstractKartleggingsstudier viser til at trivselen i kroppsøving synker med skolegangen. Elever på ungdomstrinnene er de som ser ut til å score dårligst på trivsel. Samtidig utpeker det seg flere bekymringsrapporter utover aktivitetsnivået til barn og unge i dagens samfunn. Selv om flertallet ser ut til å trives i kroppsøvingsfaget, viser data at en stor andel hverken trives godt eller dårlig, men også noen som direkte mistrives. Fordelt på kjønn er det jentene som mistrives mer enn det guttene gjør. Opprinnelsen for mistrivsel knyttes til flere ulike faktorer. Det viser seg å ha sammenheng med for stort fokus på idrettsperspektivet. Elever opplever også å ikke bli inkluderte, ettersom de har ulike forutsetninger. Lite medvirkning til egen læringsprosess utfordrer videre utvikling i faget. Dette kan tyde på at dagens læreplan ikke alltid blir ivaretatt godt nok i undervisningssammenheng i kroppsøving. Denne studien retter dermed søkelyset mot å utforske forskjeller og sammenhenger mellom trivsel, prestasjonsklima, mestringsklima og vurdering for læring. Eventuelle kjønnsforskjeller og klassetrinnsforskjeller er undersøkt på bakgrunn av de ulike variablene. En kvantitativ tverrsnittsundersøkelse har satt rammene for denne forskningsstudien. Innsamlingen av data foregikk gjennom en digital spørreskjemaundersøkelse, hvor elevene krysset av for hvordan de erfarte de ulike temaene i kroppsøvingsfaget. Rekrutteringen består av totalt 174 besvarelser fra elever på ungdomstrinnene. Den representative skolen befinner seg i en liten kommune i Rogaland fylke. Resultatene fra forskningsstudien viser kun signifikante forskjeller mellom 8. og 9. trinn, 9. og 10. trinn, og på tvers av klassetrinnene når det kommer til vurdering for læring. Fra korrelasjonsanalysen viser resultatene moderat positiv samvariasjon mellom trivsel og mestringsklima, samt trivsel og vurdering for læring. Det ble også funnet en moderat negativ samvariasjon mellom trivsel og prestasjonsklima. Gjennom enkle lineære regresjonsanalyser viser funn til direkte positive sammenhenger mellom de ulike variablene, med unnatak av en direkte negativ sammenheng mellom trivsel og prestasjonsklima. Likevel vises det til enkelte ikke signifikante sammenhenger, når gruppene spaltes opp i kjønn og klassetrinn. Drøftingskapittelet viser tendenser til et idrettsrettet kroppsøvingsfag, hvor implementeringen av en læringsorientert vurderingskultur kan oppleves ulikt mellom lærere og elever i faget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKroppsøvingselevers trivsel, oppfattet motivasjonsklima og vurdering for læring i ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1017]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record