Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngri Dommersnes Jølbo
dc.contributor.authorOlena Grindhaug
dc.date.accessioned2023-07-15T15:51:12Z
dc.date.available2023-07-15T15:51:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148120589:148120923
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079198
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har sett på hvordan norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk i den ordinære norskundervisningen gjennom følgende problemstilling: På hvilke måter organiserer norsklærere undervisningen for elever med norsk som andrespråk som følger den ordinære læreplanen på ungdomstrinnet på to skoler med ulik elevsammensetning? For å finne svar på min problemstilling har jeg samlet inn datamateriale gjennom observasjon av norsklærerne i interaksjon med elever med norsk som andrespråk, samt intervjuet lærerne i etterkant av observasjonen. Jeg har også intervjuet representanter fra ledelsen på de aktuelle skolene for å få innsikt i hvilke rammefaktorer skolen som institusjon representerte, da det har stor betydning for hvordan læreren tilrettelegger i den ordinære undervisningen. Hovedfunn fra denne studien viser at det er stor forskjell på hvilke tilbud som tilbys ved de to skolene som tok del i min studie. Mens den ene skolen tilbyr både særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring, tilbyr den andre skolen ingenting av dette, noe som kan ha stor påvirkning på eleven med norsk som andrespråk sin språklige og faglige utvikling. Skolens rammevilkår påvirker tilretteleggingen i den ordinære norskundervisningen for elevene med norsk som andrespråk i stor grad. Undervisningen var varierende, og de tre lærerinformantene i min studie tilrettela for elevene med norsk som andrespråk på ulike måter. Videre opplevde mine lærerinformanter at det var utfordrende å bruke flerspråkligheten som en ressurs i undervisningen. Det var heller det kulturelle som ble sett på som en ressurs.
dc.description.abstractThis master's thesis has examined how teachers in Norwegian facilitate learning with Norwegian as a second language in regular Norwegian instruction through the following research question: In what ways do teachers in Norwegian facilitate learning for pupils with Norwegian as a second language who follow the regular curriculum in lower secondary school in two schools with different pupil compositions? To find answers to my research question, I have collected data by observing teachers in Norwegian interacting with students with Norwegian as a second language, and subsequently interviewing the teachers. I have also interviewed representatives from the school administration to gain insight into the institutional framework factors that influence how teachers facilitate learning in the regular classroom setting. The main findings from this study reveal significant differences in the offerings provided by the two schools participating in my study. While one school offers both separate Norwegian language instruction, mother tongue instruction, and bilingual subject instruction, the other school offers none of these. This can greatly impact the linguistic and academic development of students with Norwegian as a second language. The school's framework conditions significantly influence the facilitation within regular Norwegian instruction for pupils with Norwegian as a second language. Instruction varied, and the three teacher informants in my study facilitated in different ways. Furthermore, my teacher informants experienced challenges in utilizing multilingualism as a resource in instruction, with cultural aspects being viewed as a resource instead.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Vi trenger ikke gjøre eleven mer spesiell enn han er": En kvalitativ studie av hvordan noen norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel