Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjåtveit, Atle
dc.contributor.authorMønsås, Malin
dc.contributor.authorNess, Ida Glemming
dc.date.accessioned2023-07-15T15:51:17Z
dc.date.available2023-07-15T15:51:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147232813:148100660
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079201
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet innenfor institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, masterfag kroppsøving, ved Universitetet i Stavanger (UIS). Hensikten med denne studien er å skape en diskusjon om i hvilken grad kroppsøvingsfaget kan bidra til bevegelsesglede, samt at elever vil drive med fysisk aktivitet på fritiden. Barn bruker stadig mer tid på sittestillende aktiviteter, og en rapport fra Folkehelseinstituttet viser at kun 64 % av jentene og 81 % av guttene i 9-årsalderen tilfredsstiller de nasjonale anbefalingene for fysisk aktivitet. Blant 15-åringer er det kun 40 % av jentene og 51 % av guttene som tilfredsstiller anbefalingene. Ut ifra dette ser vi at med alderen synker den fysiske aktiviteten hos både gutter og jenter (Nystad & Ekelund, 2022). Kroppsøvingsfaget på skolen er for noen det første møtet med organisert fysisk aktivitet. Med bakgrunn i dette, er følgende problemstilling utarbeidet: “Hvordan opplever elevene at kroppsøvingsundervisningen stimulerer til bevegelsesglede og økt fysisk aktivitet på fritiden?” Hovedteorien som er brukt for å belyse disse temaene er “Self Determination Theory” med fokus på de grunnleggende psykologiske behov av Deci og Ryan (1985) og teorien til Albert Bandura (1997) om “Self-efficacy”. Det har blitt brukt kvalitativ metode for å belyse problemstillingen. For å samle inn data ble det gjennomført kvalitative forskningsintervju med åtte 6. klasseelever fra to forskjellige skoler i Rogaland. Oppsummert viser studien at de åtte elevene fra 6. klasse stort sett opplever at kroppsøvingsfaget stimulerer til bevegelsesglede og fysisk aktivitet på fritiden. Resultatene kan derimot tyde på at elevene i mindre grad blir introdusert for alternative bevegelsesaktiviteter. Studien kan konkludere med at variasjon i type aktiviteter i timene og lærerens involvering av elevene, et godt etablert mestringsklima og tilrettelegging av mestringsopplevelser i timen, stimulerer til bevegelsesglede og økt fysisk aktivitet på fritiden. Nøkkelord: Motivasjon, mestringsforventning, selvbestemmelsesteorien, kroppsøving og bevegelsesglede
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKroppsøvingsundervisningens påvirkning til bevegelsesglede og fysisk aktivitet på fritiden
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel