Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAustdal, Tord.
dc.contributor.authorShabi, Artan.
dc.date.accessioned2023-07-15T15:51:19Z
dc.date.available2023-07-15T15:51:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148119414:148119770
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079202
dc.description.abstractUndervisning om etniske konflikter og konflikter som er mindre nevnt i lærebøker er et felt som der det er mangelfull forskning i den norske skolekontekst, og som denne studien har som sitt hovedmål å undersøke. Derfor har jeg formulert min problemstilling som følgende: Hvordan undervises det om etniske konflikter på ungdomstrinnene? Med bruk av en kritisk diskursiv tilnærming, har denne studien forsøkt å se hvilke diskurser som er fremtredende i dagens skole om etniske konflikter og krigene i det tidligere Jugoslavia. Studien ser på hvilken endring temaet Jugoslavia-krigene har fått gjennom en periode på 25 år både gjennom utsagn fra lærerintervju og gjennomgang av sentrale læreverk. Mine funn viser at dagsaktuelle nyheter om kriger og undervisning om de store historiske hendelsene som verdenskrigene preger i stor grad undervisningen i samfunnsfag. Det setter begrensninger på Jugoslaviakrigene sin omtale i dagens skole ettersom at den hverken anses som å passe til den ene eller den andre. Dette i takt med den minkende omtalen og vektleggingen av Jugoslavia-krigene i lærebøker har ført til at dens betydning i den norske skolen er på vei ut og i fare for å bli glemt av dagens elever. Å sette et søkelys på etniske konflikter og de glemte etniske konfliktene i den norske skolekontekst har vært et viktig mål med prosjektet, med en hensikt å sette å sette Jugoslavia og de mindre kjente konfliktene på dagsordenen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleJugoslavia og de glemte konfliktene i dagens skole: En utforskende studie av undervisning om etniske konflikter på ungdomstrinnene
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel