Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTønnessen, Espen
dc.contributor.authorJohannessen, Magnus
dc.date.accessioned2023-07-15T15:51:21Z
dc.date.available2023-07-15T15:51:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147678817:147835020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079204
dc.description.abstractBakgrunn/hensikt: Studien har undersøkt betydningen av korte og lange pauser i Keisers 10-repetisjons kraft-hastighetstest ved tre ulike belastningsnivåer, samt test-retest reliabiliteten. Tidligere Keiser-studier har ikke benyttet lange pauser. Metode: Totalt deltok 30 idrettsutøvere, hvorav 14 var menn og 16 var kvinner (17.1 ± 0.9 år, 177.8 ± 8.8 cm, 71.7 ± 11.3 kg). Deltakerne gjennomgikk 3 dager med fysisk testing (totalt ~ 900 repetisjoner) i en Keiser A300 benpress-maskin, med 4 til 8 dagers mellomrom. Testdag 1 bestod av en 1RM-test, etterfulgt av en 10-repetisjons kraft-hastighetstest med korte pauser mellom repetisjonene. Testdag 2 og 3 bestod av kraft-hastighetstesten, gjennomført med enten korte pauser eller lange pauser mellom repetisjonene. Resultater: Signifikante forskjeller (p < .001) ble funnet mellom hvert av de tre belastningsnivå av 1RM innenfor de ulike gruppene. Prestasjonen forbedret seg med 2-8% ved lav (15-35% av 1RM) og moderat (45-72% av 1RM) belastning med lange pauser. Utenom for håndball og menn, var prestasjonen ved høy (82-100% av 1RM) belastning signifikant lavere (p < .05) med lange pauser med små effektstørrelser (Cohen's D, -.45 til -.29). Menn presterte bedre med lange pauser ved alle belastningsnivåer. Test-retest reliabiliteten forbedret seg signifikant (p < .001) med en gjennomsnittlig endring på 1.0 (watt/kg kroppsvekt) ± .3 standardfeil og en moderat positiv effektstørrelse (Cohen's D = .61). Konklusjon: Pausetidene i Keisers 10-repetisjons kraft-hastighetstest ser ikke ut til å være gunstig for å oppnå valide resultater ved ulike belastningsnivåer for idrettsutøvere. Individuelle forutsetninger og ytre belastninger bør vurderes for å optimalisere testresultatene.
dc.description.abstractPurpose: This study aimed to investigate the impact of short and long rest intervals on Keiser's 10-repetition force-velocity test and examine test-retest reliability. Methods: A total of 30 participants, including both male (n=14) and female (n=16) athletes (17.1 ± .9 years, 177.8 ± 8.8 cm, 71.7 ± 11.3 kg), underwent physical testing 3 times (~ 900 repetitions) in a Keiser A300 leg press machine, separated by 4 to 8 days. Test day 1 included a 1RM test followed by a 10-repetition force-velocity test with short rest intervals between the repetitions. Test days 2 and 3 involved the force-velocity test, either with pre-programmed short rest intervals, or with manually conducted long rest intervals. Results: Significant differences (p < .001) between each load level within subgroups. Performance improvement ranged from 2-8% at low (15-35% of 1RM) and moderate (45-72% of 1RM) loads with long rest intervals. Long rest intervals significantly (p < .05, Cohen's D -.45 to -.29) reduced high (82-100% of 1RM) load performance compared to short rest intervals, except for handball players and men. Males showed greater performance improvement with long rest intervals at all load levels. Test-retest reliability improved significantly (p < .001) with a moderate positive effect size (Cohen's D = .61). Conclusions: Rest intervals in Keiser's 10-repetition force-velocity test may not be optimal for obtaining valid results across varied loads for athletes, highlighting the importance of considering rest intervals in relation to load level and making individual adjustments during physical testing.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleImpact of rest intervals on maximal power output in different sports during repeated maximal effort contractions at varied loads in the Keiser leg press machine
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel