Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorten Braak, Dieuwer
dc.contributor.authorGunnerud, Amalie Marie Litangen
dc.date.accessioned2023-07-18T15:51:11Z
dc.date.available2023-07-18T15:51:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807277:97130095
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079746
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke læreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen, gjennom en systematisk hurtigoversikt over sentrale analytiske temaer i kvalitative studier på feltet. Oppgavens problemstilling er: Hvilke erfaringer har lærere i møte med traumebevisst omsorg i skolen? Det er foretatt systematisk litteratursøk i én norsk (Idunn) og en internasjonal database (Web of Science) med det formål å avdekke studier som har relevante data for å besvare denne problemstillingen. Tjuefem kvalitative studier med totalt 587 informanter, hvorav minst 225 lærere, møtte inklusjonskriteriene som var utarbeidet i forkant av screeningen, og ble selektert til å danne datagrunnlaget. Metasyntese i form av tematisk analyse ble benyttet for å analysere dataene, og tre forskningsspørsmål danner grunnlaget for analysen: a) lærernes opplevde kompetanse i møte med traumeutsatte elever; b) lærernes erfaringer med samarbeid andre aktører, i møte med traumeutsatte elever og; c) lærernes erfaringer med utøvelsen av de tre grunnpilarene i traumebevisst tilnærming; trygghet, relasjoner og regulering. Funn fra analysen impliserer at det er stor variasjon mellom lærere hva gjelder deres opplevde kompetanse og ressurser i møte med traumeutsatte elever. De har også ulike erfaringer med samarbeid i møte med andre aktører. Flere har gode erfaringer med implementeringen av økt traumebevisst kompetanse på sine arbeidsplasser. Studiene viser også at mange lærere i varierte former legger til rette for utøvelsen av traumebevisst tilnærming i hverdagslige interaksjoner med traumeutsatte elever. Nøkkelord: Spesialpedagogikk, traumer, traumebevisst omsorg, lærere, skole, systematisk hurtigoversikt, metasyntese
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine teachers´ experiences with trauma-informed care in school, through a systematic rapid review of central analytical themes in qualitative studies in the research field. The research question is: Which experiences do teachers have with dealing with trauma-informed care in schools? Systematic literature searches have been carried out in one Norwegian (Idunn) and one international database (Web of Science), with the aim of uncovering studies that contain relevant data to answer this question. Twenty-Five qualitative studies with data from 587 informants, and out of these a minimum of 225 teachers, were selected as eligible in line with the pre-defined inclusion criteria. Meta synthesis in the form of thematic analysis has been utilized in the study's analysis, and three main themes form the basis of the discussion: a) the teachers' perceived competence in dealing with students exposed to trauma; b) the teachers' experiences with collaboration with others in meeting with trauma-exposed students, and; c) the teachers' experiences with the implementation of the three pillars in trauma-informed care; safety, connections and managing emotions. Findings indicate that there is a variety in the informants perceived competence and resources when dealing with students exposed to trauma. They also have different experiences with cooperation with other partners. Several informants have good experiences with the implementation of increased knowledge on trauma-informed care. The studies also show that many teachers, in various ways, facilitate the practice of a trauma-aware approach in everyday interactions with trauma-exposed students. Keywords: Special needs education, trauma, trauma-informed care, teachers, school, systematic rapid review, meta synthesis
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLæreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen – en hurtigoversikt med metasyntese
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel