Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruin, Marieke Gerdien
dc.contributor.advisorGranone, Francesca
dc.contributor.authorTengesdal, Liv Ingeborg
dc.date.accessioned2023-07-18T15:51:15Z
dc.date.available2023-07-18T15:51:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:8175978
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079748
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie av kodelek i barnehager. Hovedtemaet for oppgaven er inkludering og barns deltakelse i lek og læring i barnehagen, satt i rammene av barnehagens digitale praksis. Studien er forankret i det sosiokulturelle læringssynet, med vekt på at barns læring er en sosial prosess som er avhengig av å delta i læringsfellesskapet. Formålet med studien var å undersøke hvilke betingelser som ligger til grunn for barns deltakelse i kodelek, for å gjøre dette til en inkluderende aktivitet. Studiens forskningsspørsmål var: Hvordan skaper barnehagepedagoger likeverdige vilkår for barns læring og deltakelse i kodelek? Det ble gjennomført videoobservasjoner i åtte ulike barnehager fordelt på to kommuner. I hver av observasjonene inngikk pedagoger og barn i en aktivitet med kodeleken Kubo. Observasjonene ble transkribert og anonymisert, og det ble gjennomført tematisk analyse på datamaterialet. Analyseprosessen førte frem til to hovedtemaer: Strukturering av aktiviteten og Støtte til mestring. Resultatene fra studien fremhever at for å legge til rette for likeverdig deltakelse for alle barna i aktiviteten dreier det seg om en balanse i aktivitetens struktur og mengden støtte pedagogen gir barna i aktiviteten. Gjennom å vektlegge inkludering og likeverdig deltakelse i kodelek, kan pedagoger bidra til at barn får et likeverdig utgangspunkt når det gjelder digital kompetanse som følger barna videre i livet. I et fremtidsrettet perspektiv kan dette være et bidrag i å utjevne sosiale forskjeller.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleÅ skape vilkår for deltakelse i fellesskapet: En analyse av barnehagepedagogers tilretteleggelse for barns deltakelse i kodelek
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel