Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMartin, Sean
dc.contributor.authorRoalsvik, Thea
dc.date.accessioned2023-07-18T15:51:16Z
dc.date.available2023-07-18T15:51:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807964:35957449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079749
dc.description.abstractDenne studien baserer seg på en problemstilling om hvordan matematikkfaglige temaer blir berørt innenfor en undervisningsøkt med micro:bit og hvordan programmering kan legge til rette for elevenes motivasjon i matematikk. Jeg har vært interessert i å se om; (1) blir elevene mer motiverte når de programmerer og (2) hvordan blir matematikkfaglige emner berørt innenfor en undervisningsøkt. For å belyse dette har jeg valgt teori om blant annet motivasjon, læreplaner, matematisk kompetanse og programmering. Undervisningen studien er basert på ble gjennomført av en ekstern kursleder på et 6.trinn på en skole i regionen. Her ble det holdt kurs for elevene i programmering i to omganger, hvor begge ble observert. Etter kurset tok elevene en spørreundersøkelse, noen utvalgte elever deltok i gruppeintervju samt at læreren ble intervjuet. I intervjuet fikk elevene og læreren oppfølgingsspørsmål fra spørreundersøkelsen som primært handlet om elevenes motivasjon. Resultatene av studien viser at elevene ble mer motiverte av programmering i matematikk fremfor annen matematikkundervisning. Underveis i undervisningsopplegget viste elevene større utholdenhet, glede, interesse og nysgjerrighet ovenfor oppgavene de jobbet med. Flere av elevene uttrykte motivasjonstyper som er essensielle for god og innholdsrik læring. Når det gjelder programmeringen i matematikkfaget viste det seg at elevene arbeidet med flere aspekter utover kompetansemålene som er knyttet til programmering innenfor læreplanen. Elevene arbeidet også flittig med algoritmisk tankegang og matematisk kompetanse. Dette kombinert med motivasjonen elevene uttrykte, viser til at programmeringen har en rettmessig plass i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleProgrammering for læring og motivasjon: En casestudie om hvordan undervisning med micro:bit kan skape læring og motivasjon i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel