Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNormand, Linn Anne Margrethe
dc.contributor.authorUtbjoe, Simon
dc.date.accessioned2023-07-19T15:51:18Z
dc.date.available2023-07-19T15:51:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148119414:148119753
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080183
dc.description.abstractDenne kvalitative studien ser på samfunnsfaglærere i ungdomstrinnet sine forståelser av etnisitet og hva det betyr å være etnisk norsk. Til tross for at dagens klasserom er blitt mer mangfoldige, føler elever med innvandrerbakgrunn og etterkommere av innvandrere på utenforskap i skolen som et resultat av sin opplevde etnisitet (I. M. Eriksen, 2017; Mathisen, 2020). Nye rapporter viser også at rasisme er utbredt i den norske skolen (Antirasistisk Senter, 2017, s. 4; Bangstad et al., 2022, s. 64; Unicef, 2022, s. 10). I lys av denne forskningen ser jeg, i denne oppgaven, etter en mulig kopling mellom opplevd utenforskap hos elever, læreres forståelser av etnisitet og hva det vil si å være etnisk norsk. Ettersom hvithetsnorm og rasisme i skolen trolig er årsaker til opplevd utenforskap hos elever, setter oppgaven også lys på informantenes kunnskaper om hvithetsnorm og strukturell rasisme i Norge. Studien bruker teori om etnisitet, kritisk raseteori og kritiske hvithetsstudier som sitt teoretiske grunnlag for å forstå de sosiale prosessene bak lærerinformantenes forståelser.
dc.description.abstractThis qualitative research examines social science teachers in middle school and their definitions of ethnicity and what it means to be ethnic Norwegian. The Norwegian classroom has become more diverse because of immigration the past decades. Research show that immigrant students or descendants thereof, experience the feeling of being outsiders in the Norwegian classroom (I. M. Eriksen, 2017; Mathisen, 2020). Racism is a big part of Norwegian students’ experiences (Antirasistisk Senter, 2017, s. 4; Bangstad et al., 2022, s. 64; Unicef, 2022, s. 10), resulting to students experiencing a feeling of outsideness. Considering this research, this study explores teachers’ understandings of ethnicity, what it means to be Norwegian and in particular ethnic Norwegian. As whiteness and racism in school are probable causes for feelings of outsideness, teachers are also questioned about white norm and structural racism to further contextualize the informants’ understandings of ethnicity. As whiteness is a hidden phenomenon in par with structural racism, this research uses critical race theory and critical whiteness theory along with theory regarding ethnicity as a theoretical basis to better understand the social structures behind the informants’ understandings.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvem er «etnisk norsk»? – En kvalitativ studie av samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet og deres forståelser av etnisitet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel