Show simple item record

dc.contributor.advisorHovdal, Dag Ove Granås
dc.contributor.authorAanestad, Regine
dc.date.accessioned2023-07-19T15:51:22Z
dc.date.available2023-07-19T15:51:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147235445:148104169
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080185
dc.description.abstractHensikt og problemstilling: Studiens hensikt er å undersøke hvordan en dynamisk undervisningspraksis med fokus på bevegelseslæring kan forsterke dybdelæring hos ungdomsskoleelever i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen for studien er som følger: «Hvordan kan en dynamisk undervisningspraksis med fokus på bevegelseslæring, gjennom anvendelsen av dynamisk systemteori, OPTIMAL theory og LER-modellen, bidra til å fremme dybdelæring hos ungdomsskoleelever i kroppsøvingsfaget?». Denne problemstillingen søker å utforske hvordan en dynamisk tilnærming til undervisning, som inkluderer bevegelseslæring og bruk av teoretiske rammeverk som dynamisk systemteori, OPTIMAL theory og LER-modellen, kan påvirke dybdelæringen hos elever i kroppsøvingsfaget. Studien har som mål å identifisere metoder og strategier som kan implementeres i undervisningspraksisen for å styrke elevers læring og forståelse av faget. Utvalg: Utvalget for denne studien va ni informanter fra en 10. klasse i Rogaland. Metode: I denne studien ble de gjennomført en intervensjon med et kvalitativt forksningsdesign. Det ble i første omgang gjennomført en intervensjon, deretter ble innhentingen av datamaterialet gjort i form av kvalitativt forskningsintervju, med en semi-strukturert utforming. Hovedfunn: Denne studien avdekker at kroppsøvingsfaget fortsatt legitimeres av snevre diskurser, noe som kan begrense dets utvikling. Faget har en unik posisjon i skolen som hovedfokus for bevegelseslæring, en sentral komponent i undervisningen. Hovedfunnet fra studien er at en dynamisk undervisningspraksis, som integrerer prinsippene fra Dynamisk systemteori (DST), OPTIMAL-teorien, og LER-modellen, kan bidra til å fremme dybdelæring hos ungdomsskoleelever. Konklusjon: Studien understreker nødvendigheten av å utfordre snevre diskurser som legitimerer kroppsøvingsfaget, for å realisere fagets potensial som en arena for bevegelseslæring. Funnene tydeliggjør at integrasjon av en dynamisk undervisningspraksis kan bidra til å fremme dybdelæring i kroppsøvingsfaget. Denne tilnærmingen, som bygger på ynamisk systemteori, OPTIMAL-teorien og LER-modellen, gir verdifulle veiledende prinsipper for fremtidig pedagogisk praksis i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen. Nøkkelord: kroppsøving, dybdelæring, læringsfag, legitimering, LK20, bevegelseslære, kroppslig læring, dynamisk systemteori, OPTIMAL theory, LER-modellen
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDybdelæring i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ intervensjonsstudie av ungdomsskoleelevers læring gjennom en dynamisk undervisningspraksis i kroppsøvingsfaget.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record