Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKetil Fred Hansen
dc.contributor.authorRegine Tangen
dc.date.accessioned2023-07-19T15:51:24Z
dc.date.available2023-07-19T15:51:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148119414:148119779
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080186
dc.description.abstractSAMMENDRAG Med utgangspunkt i læreplaner og pedagogiske trender; på hvilken måte har undervisningsoppleggene til Hei Verden forandret seg fra organisasjonsstart i 1973 og frem til i dag? Denne oppgaven tar utgangspunkt i Hei Verden sine undervisningsopplegg, og forsøker å svare på trekk ved utviklingen av undervisningsoppleggene i løpet av organisasjonens 50 år lange levetid. Datamaterialet er hentet fra Hei Verdens arkiv i Stavanger og fra deres hjemmeside. Jeg valgte å analysere fem undervisningsopplegg, ett for hver av læreplanene som har vært gjeldende i Hei Verdens levetid. Analysen har vært kvalitativ og tematisk, der jeg valgte å analysere undervisningsoppleggene ut ifra to hovedkategorier: Gjeldende læreplan og pedagogiske valg. Med tanke på læreplanene, så jeg både på ulike mål for læring i fagplanene og de generelle delene ved læreplanverket. Med tanke på pedagogikk, ble progressiv pedagogikk og tradisjonell kateterpedagogikk løftet fram som to motpoler som begge har vært gjeldingene i større og mindre grad i norsk skole gjennom perioden. Utover disse, inkluderte jeg også hovedtrekk ved læringsteorier. Fokuset i teorien var ulike syn på læring og arbeidsmetoder, da dette var relevant for alle undervisningsoppleggene. Selv om jeg valgte ut undervisningsopplegg som hadde likhetstrekk med tanke på form, kunne jeg se en utvikling i innhold, tematikk og arbeidsmetoder. Fra å ha trekk av kristen vinkling i de tidligste undervisningsoppleggene, har undervisningsoppleggene til Hei Verden blitt livssynsnøytrale og politisk uavhengige. Et generelt trekk ved utviklingen av undervisningsoppleggene var et tydelig skifte i arbeidsmetoder. Fra oppgaver der elevene skulle finne svar i teksten, viste utviklingen at oppgavene i større grad handlet om å reflektere, diskutere og utforske. De elevaktive arbeidsmetodene kan relateres til progressiv pedagogikk og sosiokulturell læringsteori. Formen på undervisningsoppleggene har også gjennomgått en utvikling. Alle de analyserte undervisningsoppleggene besto av tekst og bilder etterfulgt av spørsmål og oppgaver. Gjennom perioden ble også undervisningsoppleggene digitalisert og tilgjengeliggjort på Hei Verden sin hjemmeside. Det har gjort det enklere å supplere innholdet med film og lyd. Undervisningsoppleggene har gjennom hele perioden samsvart med gjeldende læreplan, både med tanke på ulike tema, arbeidsmetoder og pedagogiske strømninger.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn tematisk analyse av Hei Verdens undervisningsopplegg over 50 år.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel