Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyrset, Anders Otterbech Jølbo
dc.contributor.authorKristiansen, Bjørnar
dc.date.accessioned2023-07-19T15:51:25Z
dc.date.available2023-07-19T15:51:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146808273:34449174
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080187
dc.description.abstractDenne studien utforsker unge elevers språklæring gjennom digitale spill. Studien ser på elevens spillvaner, deres valg av spill og hvordan de selv ser på språklæring i samspill med digitale spill. Studien prøver å hjelpe til med å fylle et forskningshull, da det er gjort lite forskning på dette temaet i Norge og spesielt på yngre barn. For å fokusere oppgaven ble det laget to forskningspørsmål: Hvor ofte spiller elever i femte trinn digitale spill og hvilke spill velger de å spille?, og Hvordan ser elever i femte trinn på sin egen språklæring i samspill med digitale spill. For å finne svaret på dette ble det brukt både kvalitative og kvantitative metoder. Et spørreskjeme ble gitt til 35 elever, og ut ifra disse 35 eleven ble 8 intervjuet i gruppeintervju. Det viktigste teorien fra denne studien var Sundqvists (2009) tema om 'Extramural English'. Denne teorien handler om hvordan engelske aktiviteter, som tv, film, musikk og selvsagt digitale spill, spiller en rolle for barn sin språklæring. Resultatene fra denne studien blir presentert i tekst, tabeller og grafer for å gjøre resultatene så tydlige som mulig. De viktigste funnen fra studien er at elever ser noe egen læring fra å bruke digitale spill. For eksempel, mener elevene at de får bedre ordforråd, blir mindre engstelige av å snakke engelsk, blir mer motivert og at de får sosiale fordeler.
dc.description.abstractThis study explores young language learners video game habits, their choice of games and how that affects their language learning. However, the main focus of this study is to explore the learners own perception about their language learning through video games. This study tries to help fill the gap this topic has in Norway and with younger learners. Two research questions have been made to focus this study. How often do learners in 5th grade play video games & what types of games help them learn? & How do 5th grade learners perceive their own learning through video games? To find an answer to these questions this study uses mixed methods research. The data collection happened through a questionnaire and two sessions of group interviews. There were 35 learners who participated in the questionnaire and 8 learners who participated in the group interviews. The most important theory and previous research in this study was the theory behind “Extramural English”, coined by Sundqvist (2009). This theory focuses on children's exposure and language learning outside the classroom, in English activities such as movies, tv, music and most relevant for this study, video games. Results from this study are presented in text, tables, graphs and charts to try and clearly show the data that have been gathered. The key findings of the study were that learners had some perception of their own learning. Improved vocabulary, reduced anxiety, improved motivation and social benefits were among the things mentioned by the learners.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleUnge elevers syn på spill og språklæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel