En matematikklærers bruk av spørsmål i helklassesamtaler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080189Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Flere forskere hevder at matematiske helklassesamtaler kan ha betydning for elevers læring, og læreren står overfor et krevende arbeid for å legge til rette for slike helklassesamtaler i klasserommet. Lærerens bruk av spørsmål har vist seg å være svært betydningsfullt i dette arbeidet. Spørsmål er et av lærernes viktigste undervisningsredskaper, og for å kunne stille spørsmål på best mulig måte i undervisningen er det viktig å øve på, og være bevisst på hvilke spørsmål man stiller i ulike kontekster. For å synliggjøre hvilke spørsmål læreren stiller i matematikkundervisningen, har jeg formulert følgende forskningsspørsmål for studien: Hvilke typer spørsmål stiller en lærer i matematiske helklassesamtaler i en femteklasse på en skole hvor de jobber med utviklende opplæring i matematikk?
Denne studien er utformet som en casestudie, som undersøker én lærers bruk av spørsmål i helklassesamtaler. Studien baserer seg på analyser av helklassesamtaler fra fem undervisningsøkter på femte trinn. For å finne ut hvilke typer spørsmål læreren stiller har jeg tatt utgangspunkt i et rammeverk som gjør det mulig å kategorisere de ulike typene spørsmål læreren stiller. Resultatene i studiene viser at læreren stilte flest fakta- og prosedyrespørsmål. Selv om disse spørsmålene var mest fremtredende i datamaterialet, stilte læreren også mange høy kognitive spørsmål som fremmer elevers deltagelse i den matematiske samtalen. Å være bevisst på hvilke spørsmål man stiller kan være av interesse for både nyutdannede og erfarne lærere, da dette kan knyttes mot den nye læreplanen som vektlegger muntlig aktivitet og diskusjon i matematikkundervisningen.