Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNormand, Linn Anne Margrethe
dc.contributor.authorReime, Elina.
dc.date.accessioned2023-07-19T15:51:30Z
dc.date.available2023-07-19T15:51:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148119414:148119773
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080191
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er det undersøkt hvilke refleksjoner 6 samfunnsfaglærere har rundt rasismeundervisning generelt og bruk av filmen The hate u give i rasismeundervisning spesielt. Formålet med oppgaven var å få en innsikt i hvordan disse seks lærerne selv underviser om rasisme og hvor de synes rasism undervisningen har mangler, samt hvordan deres og elevenes relasjon til fenomenet rasisme påvirker undervisningen. Samtidig ble det også undersøkt hvilke tematikker i filmen The hate u give lærerne så på som nyttigst i undervisning og hvordan de praktisk brukte filmen. Til slutt ble det også sett på informantenes formeninger rundt spørsmålet om filmen kunne lære elevene om rasisme ikke bare i USA men og i Norge. Funnene i denne oppgaven viser at informantene synes rasismeundervisningen i Norge kan ha mangler. Informantene gjør avveininger i undervisningen i større eller mindre grad når det kommer til deres og elevenes relasjon til rasisme. Til slutt var det en viss enighet blant informantene om at The hate u give kunne enten lære elevene direkte om rasisme i Norge, eller har en stor overføringsverdi til å lære om rasisme i Norge.
dc.description.abstractThis master thesis has investigated 6 social-studies teacher’s thoughts on education about racism in the social-studies classroom, and the use of the movie The hate u give. The purpose of this thesis has been to gain an insight into how these six teachers present the theme racism and what they think Norwegian schools lack in teaching about the theme. At the same time the thesis purpose has been to see how the students and teachers own relation to racism affects how the teachers present the theme. It was also researchec which themes in the movie The hate u give the teachers thought were most useful in the classroom, and how they presented it in the classroom. Finally it was researched if the teachers thought the movie could teach the students not only about racism in the US but in Norway as well. The results of this study shows that the informants believe racism education in Norway can be lacking. The informants varied in how much thought they gave to who was in the classroom when they taught about racism. There were som agrement amongst the informants that The hate u give could teach the students directly about racism in Norway, or have transfer value to racism in Norway.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBruk av filmen The hate u give for å styrke antirasistisk undervisning i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel