Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBaraldsnes, Dziuginta
dc.contributor.authorHorpestad, Marianne
dc.date.accessioned2023-07-19T15:51:32Z
dc.date.available2023-07-19T15:51:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807277:37097658
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080193
dc.description.abstractSammendrag Temaet i denne studien er aktivitetsplikten og foreldres erfaringer med skolens samarbeid i 9A-saker. Formålet med masteroppgaven var å undersøke hvordan foreldre opplever at skolen samarbeider med dem i håndhevingen av aktivitetsplikten i 9A-saker i grunnskolen. Forskning viser at dette er et tema som er lite forsket på. Den forskningen som finnes viser at foreldre har negative erfaringer i samarbeid med skolen i mobbesaker. Oppgaven tar utgangspunkt i denne problemstillingen: Hvordan opplever foreldre at skolen samarbeider med dem i håndheving av aktivitetsplikten i 9A-saker i grunnskolen? Masterstudien har et kvalitativt forskningsdesign, hvor det har blitt gjennomført intervjuer med fem foreldre til elever i grunnskolealder som har erfaringer med samarbeid med skolen i 9A-saker. Intervjuguiden ble utarbeidet med utgangspunkt i problemstilling, forskningsspørsmål og relevant teori. Intervjuene ble transkribert og deretter analysert med utgangspunkt i en tematisk analyse. Det ble laget koder som deretter ble slått sammen til ulike kategorier, før det til slutt var et sett med hovedkoder som la grunnlaget for analysen av resultatene. Studien fant at foreldrene i liten grad opplevde at deres kunnskap og stemme ble verdsatt i samarbeidet med skolen i disse sakene. Dette forklares med at det i de fleste sakene var foreldrene som kontaktet skolen med en bekymring om elevens skolemiljø og at skolen i flere av sakene ikke tok denne bekymringen på alvor. Studien fant også at det i alle sakene ble laget aktivitetsplaner og at saken ble meldt til rektor i alle sakene. Likevel opplevde ingen av foreldrene at tiltakene som ble satt i gang av skolen hadde effekt. Dette kan henge sammen med at det i flere av sakene var lite sammenheng mellom tiltakene som ble satt i gang og bekymringen som ble meldt av foreldrene. I flere av sakene kan dette komme av en manglende undersøkelsesfase og et dårlig samarbeid med foreldrene i denne fasen. I tillegg var oppfølgingen i de ulike sakene preget av en manglende evaluering av saken og at det i hovedsak var foreldrene som tok initiativ til kontakt med skolen. Studien finner dermed at det er store muligheter for å forbedre samarbeidet med foreldre i 9A-saker.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ studie av foreldres opplevelse av skolens samarbeid i håndhevingen av aktivitetsplikten i 9A-saker i grunnskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel