Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Ketil Fred
dc.contributor.authorJohansen, Marlen Sevland
dc.date.accessioned2023-07-19T15:51:34Z
dc.date.available2023-07-19T15:51:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148119414:148119744
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080194
dc.description.abstractFra Mønsterplanen for grunnskolen i 1974 til Kunnskapsløftet fra 2020 har det vært fokus på å fremme individets ansvar i verdenssamfunnet. I følge de norske læreplanene skal også noe av fokuset for undervisningen være rettet mot global undervisning om andre kulturer, menneskerettigheter og utvikling av en internasjonale forståelse. Dette er omfattende mål som skolene skal oppnå gjennom undervisning og læring for elevene på den norske grunnskolen. Men med dette økte fokuset i læreplanene har det også oppstått ulike solidaritets- og bistandsorganisasjoner som retter seg mot skolemarkedet. En av disse organisasjonene er Hei Verden, en lokal organisasjon fra Stavanger som har som mål å hjelpe norske skoleelever i utviklingen av den globale forståelsen, samt å forbedre utdanningsmulighetene for mennesker i fattige områder i Sør. I denne oppgaven er det Hei Verden sin historie og utvikling som er temaet. Problemstillingen lyder som følgende: hvordan ser historien til den skolerettete informasjons- og bistandsorganisasjon Hei Verden ut når man ser på dens drift i løpet av 50års- perioden bestående av dens oppstart i 1973 til 2023? Studien skal belyse organisasjonens ulike sider og følge dens utvikling i det norske skolesamfunnet og i henhold til de norske læreplanene, i tillegg til mer generelle utviklingsaspekter fra det norske samfunnet generelt. Med andre ord skal oppgaven hovedsakelig ta for seg hvordan Hei Verden har utviklet i praksis, men det skal også vise til hvordan organisasjonen har utviklet seg etter det norske samfunnets normer og regler angående organisasjonsdrift. Gjennom kvalitative metoder for datainnsamling har jeg gjort et forsøk på å oppsummere Hei Verden sin historie kronologisk og gi leseren et helhetlig bilde av hvem organisasjonen er, hva de arbeider for og hvordan de arbeider. For å få til dette vil oppgaven belyse organisasjonens deskriptive begreper, «solidaritet» og «bistand», samt å legge frem informasjonen som er samlet inn gjennom analyse av arkivkilder, gjennomføring av intervju og deltakelse på skolebesøk gjennom observasjon. Oppgaven skal presentere disse datafunnene, hvordan arbeidet er gjennomført og kildekritikken som må belyses som følge av dette arbeidet. Leseren vil da bli presentert for Hei Verden sin historie med all den nødvendige bakgrunnsinformasjonen som må gis til kjenne for at leseren skal få det komplette bilde av organisasjonen slik den blir fremstilt i denne masteroppgaven.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFra Skolenes U- landsaksjon til Hei Verden- en skolerettet informasjons- og bistandsorganisasjons 50 års historie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel