Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovdal, Dag Ove Granås
dc.contributor.authorVigre, Jeannet Rakhi
dc.date.accessioned2023-07-20T15:51:15Z
dc.date.available2023-07-20T15:51:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147232813:148100669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080447
dc.description.abstractHensikt og problemstilling: Formålet med studien er å rette søkelyset på physical literacy, og den som metode for å utvikle og ivareta elever livslang bevegelsesglede. Dermed blir problemstillingen følgende: «Hvordan tilrettelegger kroppsøvingslærere på 7. trinn for Physical literacy, og opplever deres elever at det blir ivaretatt?” Utvalget: Utvalget besto av tolv elever (seks gutter og seks jenter), og tre lærere fra tre ulike skoler i Rogaland. Metode: For å belyse problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ studie, med et semistrukturert intervju. Hovedfunn: Resultatene indikerer at physical literacy blir tilrettelagt til en viss grad. Resultatene peker også på at tilretteleggelsen av physical literacy har et større problem enn hvordan lærerne tilrettelegger. Faget i seg selv bærer preg av problem som står i veien for utviklingen av en livslang bevegelsesglede. Problemene er blant annet: klasse størrelse, dårlig og lite utstyr, og at faget ikke står sterkt alene. Resultater viser også til at kroppsøvingsfaget enda bærer preg av at all aktivitet er god aktivitet, og er basert på en idrettsdiskurs. I tillegg er faget også sett på som et rekreasjonsfag, hvor elever får en pause fra en stillesittende hverdag med PCer og nettbrett. Slike problemer og holdninger hindrer utviklingen av en livslang bevegelsesglede. Konklusjon: Det må være en endring i fagets holdninger, hvor lærere ikke kun tilrettelegger for idrettslige aktiviteter uten mål og mening, og heller underviser i varierte meningsfulle bevegelsesaktiviteter, noe som vil stimulere til motivasjon for faget og bevegelsesglede. Det må i tillegg utvikles kompetanse for kropp og hvordan kroppen fungerer, som skal bidra med forståelse for aktivitet i fremtiden. Nøkkelord: Physical literacy, kroppsøving, livslang bevegelsesglede, motivasjon, motorisk kompetanse,
dc.description.abstractPurpose: The purpose of this master theses is to enlighten/shine a light on Whiteheads (2010) idea of physical literacy, to develop students' motivation to a lifelong joy of movement, and a physically active lifestyle based on personal qualities and abilities. The research question is as following: Does P. E teachers facilitate physical literacy, and do their students experience the facilitating. Selection: The selection consisted of twelve students (six boys and six girls), and three teachers from three different schools across Rogaland County. Method: A qualitative method with semi-structured interviews was employed to obtain data from the participants. Major findings: Major Finding: The master thesis results indicates that physical literacy is, to some extent, facilitated. The results also indicates that physical literacy issues are rooted in bigger problems that teacher facilitation. The subject in itself is clouded by problems hindering the development of a lifelong joy for movements. These problems are amongst other: class size, equipment quality and shortage, and that the subject does not have a strong on its own. Additionally, the subject is also viewed as a recreational subject where students get a break from the normal everyday classroom with desk and laptop. Such problems and attitudes will stand in the way of developing a lifelong joy for movement. Conclusion: There needs to be a change in attitude towards P.E, where the teachers don't facilitate only traditional sports, and rather teach students a variety of meaningful activities., which will motivate students to future activity. Additionally, there must be a development in body competence and how the different bodies work, which will give an understanding for activity int he future. Keywords: Physical literacy, physical education, lifelong joy for moment, motivation, physical competence
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titlePhysical literacy i skolen - En kvalitativ studie om kroppsøvingslærers tilretteleggelse for physical literacy, og elevers opplevelse av ivaretakelsen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel