Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHagum, Cathrine Nyhus
dc.contributor.authorAndersen, Kristian Roer
dc.date.accessioned2023-07-20T15:51:17Z
dc.date.available2023-07-20T15:51:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147235445:148104172
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080448
dc.description.abstractTemaet for denne masterstudien er kroppspress, gutter og garderobesituasjonen i kroppsøvingsfaget. Studien er rettet mot å undersøke hvordan ungdomsskolegutter og deres kroppsøvingslærere opplever kroppspress i guttegarderoben. Masterstudien tar til sikte på å besvare problemstillingen «Hvordan opplever og erfarer ungdomsskolegutter og deres kroppsøvingslærere kroppspress i guttegarderoben i kroppsøvingsfaget?». Problemstillingen er konkretisert med tre underordnede forskningsspørsmål: «Hvordan opplever gutter og deres kroppsøvingslærere kroppspresset blant guttene i ungdomsskolen?», «Hvordan opplever guttene og kroppsøvingslærerne tilnærmingen til å følge opp i garderoben?» og «Hvilken tilnærming har kroppsøvingslærerne knyttet til læring om kroppspress og kroppsbilde i kroppsøvingsfaget, og hva erfarer guttene å sitte igjen med?». For å besvare masterstudiens problemstilling har det blitt anvendt en kvalitativ tilnærming, der intervju har blitt brukt som metode. Utvalget består av 3 kroppsøvingslærere og 9 gutter på ungdomstrinnet. Intervjuene har blitt analysert gjennom en tematisk analyse som er rettet mot å finne dypere mening i informantenes fortellinger gjennom å utvikle temaer. Resultatene viser at det er store variasjoner i hvordan gutter opplever kroppspress i garderoben. Enkelte gutter opplever kroppspress i større grad, mens hos andre er kroppspresset fraværende. Dette er også erfaringene kroppsøvingslærerne gjør seg. Et hovedfunn er at kroppspress er en betydelig faktor som påvirker flere gutter i garderobesituasjonen. Det opplevde kroppspresset knyttes til at guttene eksponerer kroppene sine i større grad i garderoben enn i andre situasjoner. Dette fører til at flere opplever et økt fokus på kropp og utseende, og dette kan føre til negative følelser, sammenligning med andre og en opplevelse av utilstrekkelighet. Hvis kroppsøvingsfaget skal bidra til at guttenes kroppspress i garderobesituasjonen reduseres er det viktig at kroppsøvingslærerne møter utfordringen med alvor. Mine resultater viser at det er viktig at kroppsøvingslærerne legger til rette for refleksjon, samtale, aktivitet og tiltak som reduserer kroppspress og fremmer kroppslig bevissthet i form av å skape positive felles holdninger til kropp. Mine resultater viser at slike tiltak kan påvirke guttene i form av å skape tryggere og mindre kroppsfikserte miljøer både i garderoben og i bevegelsesaktivitet i faget. Nøkkelord: Kroppspress, Kroppsbilde, Garderobe, Gutter, Kroppsøvingslærere, Kroppsøving.
dc.description.abstractThe topic of this master thesis is body image pressure, boys, and the changing room in the physical education subject. The study is aimed at investigating how secondary school boys and their physical education teachers experience body image pressure in the boys' changing room. The master thesis aims to answer the question "How do secondary school boys and their physical education teachers perceive and experience body image pressure in the boys' changing room in the physical education subject?". The issue is concretized with three subordinate research questions: "How do boys and their physical education teachers experience body image pressure among boys in secondary school?", "How do the boys and physical education teachers experience the approach to supervision in the changing room?" and "Which approach do the physical education teachers have in relation to learning about body image pressure and body image in the physical education subject, and what experiences do the boys experience learning?". In order to answer the master thesis issue, a qualitative approach has been used, where interviews have been used as the method. The selection consists of 3 physical education teachers and 9 boys at the secondary school level. The interviews have been analyzed through a thematic analysis, aimed at finding deeper meaning in the informants' narratives by developing themes. The results indicates that there are large variations in how boys experience body image pressure in the changing room. Some boys experience body pressure to a larger extent, while for others the body image pressure is absent. These are also the experiences physical education teachers gain. A major finding is that body image pressure is a significant factor that affects several boys in the locker room situation. The perceived body image pressure is linked to the fact that the boys expose their bodies to a greater extent in the changing room than in other situations. This can lead to increased focus on their body and appearance, which can lead to negative feelings, comparison with others, and a feeling of inadequacy. If the physical education subject is to contribute to reducing the pressure on the boys' bodies in the changing room situation, it is important that the physical education teachers face the challenge seriously. The study’s results show that it is important that physical education teachers facilitate reflection, conversation, activity, and measures that reduce body image pressure and promote body awareness in the form of creating positive shared attitudes towards the body. Furthermore, the results show that such measures can influence the boys in terms of creating safer and less body-fixated environments, both in the changing room and in movement activities in the subject. Keywords: Body image pressure, Body image, Changing room, Boys, Physical education teachers, Physical education.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ studie om hvordan ungdomsskolegutter og deres kroppsøvingslærere opplever kroppspress i guttegarderoben i kroppsøvingsfaget.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel