Show simple item record

dc.contributor.advisorMagne Ove Rogne
dc.contributor.authorEven Sæthe Sandvik
dc.contributor.authorOle Marius Tjernagel Elgesem
dc.date.accessioned2023-07-20T15:51:18Z
dc.date.available2023-07-20T15:51:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148120589:148120902
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080449
dc.description.abstractI dette masterprosjektet har vi gjennom et case-studie undersøkt hvordan elevprodusert podkast kan bidra til å jobbe med grunnleggende ferdigheter som muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Vi har hatt fokus på podkast i arbeid med muntlighet. Bakgrunnen for valg av tema er at vi er svært interessert i digitale verktøy, og vi ønsker å finne en god balanse i undervisningen mellom digitale og analoge undervisningsmetoder. Det er selvsagt at vi ikke kan bytte ut penn og papir med digitale verktøy i alle fag, men vi ønsker å finne en balanse mellom disse to. Vi har sett på hvordan vi kan bruke elevprodusert podkast i arbeid med muntlighet i en norskfaglig kontekst. Gjennom denne studien fant vi ut at vi måtte tenke nøye over valg av gruppesammensetninger. Vi fant også ut at tilgjengelighet var et nøkkelord når en hel klasse skal lage podkast. Tilgjengelighet gikk spesielt ut på hvor mange rom vi hadde tilgjengelig, slik at hver enkelt gruppe kunne spille inn podkast-episodene uten bakgrunnsstøy fra medelever. For å finne ut hvordan man kan bruke elevprodusert podkast i arbeid med muntlighet i en norskfaglig kontekst på mellomtrinnet har vi brukt ulike kvalitative undersøkelser i form av intervju, kvalitativt spørreskjema og observasjon. Ved hjelp av disse metodene ønsket vi å avdekke opplevelser med digitale hjelpemidler på godt og vondt opp gjennom årene, og vi ønsket å høre hvordan elevene opplevde å arbeide på denne måten. Det er tydelig at skrivingen stort sett foregår digitalt i skolen i dag. Det er mye skriving på pc eller chromebook, mens noen fortsatt holder seg til penn og papir. Ved de to skolene vi besøkte ble det brukt Chromebook i mer eller mindre alle skriftlige fag. Men hva med muntligheten i faget? Kan elevene dra nytte av å bruke digitale hjelpemidler når det gjelder å arbeide muntlig i norskfaget? Vi har hørt med norsklærere som har jobbet lenge i skolen, om hvordan de oppfatter digitaliseringen, og om de har noen erfaringer med bruk av podkast i norskfaget. Denne intervjudelen kjørte vi etter selve casestudien i klasserommet. Vi var også interesserte i å få et elevperspektiv på studien vår, og derfor deltok de på en kvalitativ spørreundersøkelse med åpne spørsmål som omhandlet timene vi hadde, men også deres erfaring med podkast utenfor skolesammenheng. Gjennom spørreundersøkelsene la vi grunnlaget for å kunne drøfte vår problemstilling. Elevprodusert podkast som undervisningsmetode er noe vi har gått grundig til verks med i denne studien. Vi har gjort analyser av case-studiet vårt, som er sentralt når for å belyse vår problemstilling. I dette masterprosjektet har vi gjennom et case-studie undersøkt hvordan elevprodusert podkast kan bidra til å jobbe med grunnleggende ferdigheter som muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Nøkkelord: Podkast, muntlige ferdigheter, digitale ferdigheter, de stille elevene.
dc.description.abstractIn this master’s thesis we have through a case study investigated how pupil-produced podcasts could contribute to working on the basic skills of orality and digital skills in the Norwegian curriculum. We have had an especially focus on orality when working with podcasts. The background for our choice of topic is that we are both very interested in digital tools, and we want to find a good balance in our teaching between digital and analog teaching methods. It is certain that we can’t replace pen and paper fully with digital tools in every subject, but we wish to find a balance between these two. We have seen how we can use pupil-produced podcasts when working with orality in a Norwegian academic context. Through this study, we have found out that we had to really think through how to put together groups of pupils. And we also found out that accessibility to different rooms can be a key factor in these kinds of lectures. Especially when it comes to accessible rooms that the class can use so that the whole class can record their podcast episodes, without background noise from other fellow pupils. In order to find out how to use pupil-produced podcasts in work orality in a Norwegian academic context in school years 5-7 we have used different qualitative research in the form of interviews, qualitative questionnaires, and our own observations. Using these different methods, we wish to uncover experiences with digital tools, Good and bad over the years, And we wish to hear the pupils' opinions on working this way with the digital tool. It is clear to us that writing in school mostly happens digitally in our modern days. There is a lot of writing on either an iPad or a Chromebook, but some still stick to pen and paper. At both schools that we visited, they used Chromebook more or less in every subject. But how about the orality in the subjects? Can pupils benefit from using digital tools when working with their orality? We have spoken to two Norwegian teachers who have worked for a long time in the Norwegian school system. We also asked them how they have experienced the digitalization of the system, and if they had any experience with working with podcasts beforehand. These interviews were completed after the case study with the pupils was finished. We were also interested in getting the pupil’s perspective on our study, and therefore they took part in a qualitative questionnaire with open questions that regarded the lessons we had, but also their possible past experiences with podcasts outside of school. Through the questionnaire we made our foundation to discuss our problem statement. We have thoroughly explored the pupil-produced podcast as a teaching method in this study. We have analysed our case study, which has been central in discussing the problem statement. In this master’s thesis, we have through a case study investigated how pupil-produced podcasts can contribute when working with basic skills such as oral and digital skills, especially in the Norwegian subject. Keywords: Podcasts, oral skills, digital skills, quiet pupils.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleElevprodusert podkast som didaktisk verktøy i arbeid med muntlighet i norskfaget.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record