Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorBrede, Tone
dc.date.accessioned2023-07-21T15:51:15Z
dc.date.available2023-07-21T15:51:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807964:21048283
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080703
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI kunnskapsløftet 2020 blir det lagt vekt på at elevene skal få muligheten til å arbeide med problemløsning og utforskning. Et tenkende klasserom er en metode hvor en får gjøre akkurat dette. I denne studien har det blitt sett på hvordan vi i en norsk skolekontekst kan vurdere, både formativt og summativt, i et slikt klasserom. Det har blitt gjennomført en kvalitativ case-studie hvor det er observert i to klasser, med to ulike lærere som benytter seg av metoden. Det ble også gjennomført to intervjuer med hver av lærerne, hvor deres refleksjoner og tanker om å vurdere i en slik situasjon ble synliggjort. I forbindelse med dette skal følgende forskningsspørsmål besvares: 1. Hvilke refleksjoner gjør to lærere seg rundt vurdering i et tenkende klasserom i en norsk skolekontekst? 2. Hvordan kan lærernes underveisvurdering identifiseres i ulike vurderingssituasjoner i et tenkende klasserom? Teorigrunnlaget for denne studien er teori om vurdering, tenkende klasserom og bruken av lærerspørsmål for å fremme elevens læring og forståelse. Det ble funnet at lærerne er oppmerksomme på hvilke spørsmål de stiller i undervisningen, og at de jobber aktivt for å stille åpne spørsmål, for å få frem elevenes tankeprosesser og matematiske kunnskap. Resultatene antyder at det er gode muligheter for å gjøre tilpasninger i Liljedahl sine metoder, slik at en kan gjennomføre både summative og formative vurderinger i et tenkende klasserom i norsk skolekontekst.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleVurdering i et tenkende klasserom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel