Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBugge, Hans Erik
dc.contributor.advisorBiswas, Tanu
dc.contributor.authorByre, Kristine
dc.date.accessioned2023-07-22T15:51:13Z
dc.date.available2023-07-22T15:51:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:97398372
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080891
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet ut ifra problemstillingen «Hvordan kan barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer forstås i et maktperspektiv?». Problemstillingen belyses gjennom forskningsspørsmålene 1: «Hvilke «beliefs» kommer til uttrykk i barnehagelærernes refleksjoner over flerkulturelt foreldresamarbeid?» og 2: «Hvordan kan man forstå barnehagelærernes «beliefs» i lys av kultur og makt?». Studien analyserer hva som ligger til grunn for barnehagelærernes refleksjoner, og belyser dette med utgangspunkt i kultur og makt. Barnehagelærernes refleksjoner blir sortert inn i «beliefs» som handler om deres grunnleggende forståelse av verden. Oppgaven bygger på kulturteori som beskriver hvordan man kan forstå menneskers handlingsmønstre basert på kulturelle forskjeller. Videre bygger den på maktteori med utgangspunkt i makt som noe som finnes i relasjonen mellom mennesker, og som handlinger som påvirker handlinger. Makt er derfor ikke noe man har, men noe man gjør. For å finne svar på problemstillingen, ble det gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt med intervju av 6 barnehagelærere som hadde erfaring med flerkulturelt foreldresamarbeid. Forskningsspørsmål 1 brukes for å finne hvilke «beliefs» barnehagelærerne viser gjennom sine refleksjoner, og forskningsspørsmål 2 bidrar til å undersøke hvordan man kan forstå deres «beliefs» i lys av makt og kultur. Gjennom analysen av deres refleksjoner ble det funnet at barnehagelærere ønsker å jobbe for symmetri i det flerkulturelle foreldresamarbeidet. Deres «beliefs» og deres handlinger ga muligheter for å skape symmetri i samarbeidet, men det var også en risiko for å skape mer asymmetri i relasjonen til de flerkulturelle foreldrene.
dc.description.abstractThis master's thesis is based on the problem "How can kindergarten teachers' reflections on the meeting with families from different cultures be understood from a perspective of power?". The issue is discussed through research questions 1: "Which "beliefs" are expressed in the kindergarten teachers' reflections on multicultural parent cooperation?" and 2: "How can one understand the kindergarten teachers' “beliefs” in the light of culture and power?". The study analyzes the kindergarten teachers' reflections and discuss this based on theories of culture and power. The kindergarten teachers' reflections are sorted into beliefs, which are about their basic understanding of the world. The assignment is based on cultural theory, which describes how people's actions can be understood based on cultural differences. Furthermore, it is based on power theory that views power as something found in the relationship between people, and as actions that influence actions. Power is therefore not something you have, but something you do. To find an answer to the problem, a qualitative research project was carried out with interviews of 6 kindergarten teachers who had experience of multicultural parent-teacher cooperation. Research question number 1 is used to find which "beliefs" the kindergarten teachers show through their reflections, and research question number 2 helps to investigate how one can understand their beliefs in the light of power and culture. Through the analysis of their reflections, it was found that kindergarten teachers want to work for symmetry in the multicultural parent-teacher cooperation. Their beliefs and their actions gave opportunities to create symmetry in the collaboration, but there was also a risk of creating more asymmetry in the relationship with the multicultural parents.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleÅ skape symmetri i en asymmetrisk relasjon - Barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer, sett i et maktperspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel