Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjestsen, Åse Kathrine
dc.contributor.authorMala, Jarle Rødne
dc.date.accessioned2023-07-22T15:51:17Z
dc.date.available2023-07-22T15:51:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807459:37550748
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080893
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å finne ut om man kan se et gjennomsyret fokus blant lærerne ved en dysleksivennlig skole på en rekke områder knyttet til undervisningen deres. Det ble derfor undersøkt hvilken grad lærerne varierer sin bruk av arbeidsmåter, tar i bruk metoder som sikrer forståelse, legger opp vurderingssituasjoner etter prinsippene for vurdering for læring og i hvilken grad de lar elevene medvirke i saker som angår dem. I tillegg ble det sett på hvordan en helskoletilnærming til undervisning kan se ut, der dysleksivennlige skoler ble trukket frem som et eksempel. Disse områdene er sentrale for å finne svar på problemstillingen og forskningsspørsmålene. Det er begrenset med forskning på dysleksivennlige skoler, og særlig med tanke på hvordan dette spiller inn på en helskole tilnærming blant lærerne. For å finne svar på problemstillingen og forskningsspørsmålene ble det tatt i bruk kvantitativ metode i form av et spørreskjema som gikk ut til alle lærerne ved informantskolen. På de første spørsmålene var N=25, og på resten var N=23. Alle i utvalget var lærere som jobbet ved en dysleksivennlig skole. Forskningsprosjektet var basert på relevant teori om lesing, dysleksi, arbeidsmåter, metoder som sikrer forståelse, vurdering for læring og om helskoletilnærming til undervisning. Lesebegrepet som er brukt er i hovedsak den noe utvidede forståelsen med lesekompetanse. Fra prosjektets resultater kan man se at lærerne først og fremst tenker på organiseringen og uttrykksformer når de tenker på begrepet varierte arbeidsmåter. I tillegg kom det frem at lærerne ser ut til å faktisk variere når det kommer til disse elementene, i tillegg til at de også ofte tar i bruk metoder som kan sikre elevenes forståelse. De fleste lærerne i utvalget bruker også ofte eller alltid resultatene fra prøver til å justere sin egen undervisning, samtidig som de også opplyser å gi tilbakemeldinger som forteller om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Et område de kan se ut til å ha et større potensiale er når det kommer til å involvere elevene i egen læring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDysleksivennlig skole – læreres selvrapportering om bruk av varierte arbeidsmåter, metoder som sikrer forståelse og vurdering for læring på en dysleksivennlig skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel