Lærerspørsmål som fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080894Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Matematiske helklassesamtaler er en krevende del av lærerarbeidet, og flere forskere peker på at det er hensiktsmessig at elevene selv forklarer sine tanker og strategier i matematikk. Tidligere forskning viser at elevforklaringer fører til en dypere forståelse i matematikk hos elevene. Det blir da læreren sin oppgave å legge til rette og hvordan kan man gjøre dette på best mulig måte. Ett av verktøyene læreren kan bruker er spørsmål for å få frem elevforklaringer. Følgende forskningsspørsmål er derfor undersøkt i studien: Hvilke lærerspørsmål fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler om algebraiske lover på 5. trinn?
Studien er basert på analyser av observasjoner gjort i matematikkundervisning på 5. trinn over to uker. Totalt fem undervisningsøkter, der kun de matematiske helklassesamtalene er blitt analysert. Resultatene viser at det er tre kategorier for lærerspørsmål som peker seg ut. Typene lærerspørsmål som oftest fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler på 5. trinn er oppfordre til deltakelse, direkte spørsmål og få frem matematisk tenking.