Show simple item record

dc.contributor.advisorHerleiksplass, Nils-Jakob
dc.contributor.authorBø, Eli Breivik
dc.date.accessioned2023-07-25T15:51:16Z
dc.date.available2023-07-25T15:51:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807964:35957601
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081283
dc.description.abstractDet kan være vanskelig å vite hvordan man skal tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med stort læringspotensial, og det er lite forskning på hvordan norske lærere tilnærmer seg elevgruppen. På bakgrunn av dette er hensikten med denne studien å få et innblikk i læreres erfaringer med tilrettelegging av matematikkundervisning for disse elevene. Studiens overordnede problemstilling er: Hvilke erfaringer har lærere med tilrettelegging av matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial? For å svare på denne problemstillingen, har jeg anvendt en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført syv semi-strukurerte lærerintervjuer og resultatene er analysert gjennom teoridrevet og konvensjonell innholdsanalyse. Studiens funn kan ikke generaliseres, men de kan gi en pekepinn på hvordan matematikklærere tilrettelegger undervisningen for elever med stort læringspotensial og hvilke utfordringer de møter i arbeidet. Funnene synliggjør at flere av lærerne vektlegger berikelse av undervisningen gjennom bruk av utfordrende oppgaver og variert undervisning. Nivådeling og akselerasjon er to anerkjente strategier som også trekkes frem i ulike former i møte med elevgruppen i denne studien. Lærerne beskriver at repetisjons- og rutineoppgaver bør begrenses for elever med stort læringspotensial og at det er viktig at elevene opplever å bli utfordret i matematikk, noe som er i tråd med anbefalinger fra tidligere studier. Funnene viser også at noen av lærerne har et oppdragerperspektiv på tilretteleggingen i tillegg til det faglige aspektet. Samtidig pekes det på ulike utfordringer i tilretteleggingen og disse er blant annet knyttet til tid og ressurser, samt å finne passende oppgaver. Denne studien kan bidra til å sette søkelys på elevgruppen og deres behov i matematikkundervisningen. Resultatene synliggjør at elever med stort læringspotensial inngår i en heterogen gruppe og ulike tilretteleggingsmetoder vil derfor være nødvendige for å imøtekomme mangfoldet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTilrettelegging for elever med stort læringspotensial i matematikk – syv læreres erfaringer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record