Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjedal- Sørby, Liv Jorunn
dc.contributor.authorStrisland, Julie
dc.date.accessioned2023-07-25T15:51:16Z
dc.date.available2023-07-25T15:51:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:153563174:1901098
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081284
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema for denne studien er klasseleder sin forståelse av elever som viser innagerende atferd og hva de gjør for at denne gruppen skal oppnå mestring. Det er gjennomført et semistrukturert intervju med fem klasseledere med minst ti års erfaring fra mellomtrinnet. Deres forståelse av elever som viser innagerende atferd er sett i sammenheng med teori om intersubjektiv forståelse. Transaksjonsmodell for stressmestring systematisere kapitlene og konkretisere tema for pedagogisk praksis. Teori om stressmestring kan hjelpe med å forstå innagerende atferd, som gjensidig påvirkes av kontekst og relasjon. Skolen har som formål å stimulere til læring og utvikling, gjennom gode mestringsopplevelser. Denne studien avgrenser til å undersøke klasseleder sin pedagogiske praksis med utgangspunkt i hvordan de legger til rette for kultur, sosial støtte og forutsigbarhet- og kontroll. Med utgangspunkt i disse pedagogiske tiltakene er det ønskelig å finne svar på hva klasseleder gjør for at elever som viser innagerende atferd skal oppnå mestring. Valget om innagerende atferd, er påvirket av fagfornyelsen, som i 2020 gjør Folkehelse- og livsmestring til et tverrfaglig tema i skolen. Elever med innagerende atferd kan oppleve mangel på sosial og faglig mestring, som over tid kan påvirke psykisk helse. Klasseleder og skolen bør i denne sammenheng sette av nok tid, øke kunnskap og forståelse for elever som viser innagerende atferd. Dette er elever som ikke truer læringsmiljøet, de er ofte stille og unngår mye oppmerksomhet. De er sårbare og trenger støtte av klasseleder til å uttrykke sin subjektive opplevelse, for å få et trygt og godt skolemiljøet. Hvis elever som viser innagerende atferd opplever sosial og faglig mestring i skolen ut fra sine forutsetninger, kan det danne et godt grunnlag for å mestre resten av livet på en god måte. Med dette som utgangspunkt ønsker studien å finne ut følgende: Hvordan forstår klasseledere elever som viser innagerende atferd og hvilken pedagogisk praksis har de for at disse elevene skal oppnå mestring? - Med utgangspunkt i transaksjonsmodell for stressmestring.
dc.description.abstractThe subject for this study is the class leaders understanding of pupils who show introvert behavior and how this pupils achieve coping. I have collected data from five class leaders, by doing a semi- structured interview. The class leaders had more then ten years experience from middle school. The theory of intersubjective understanding is the context for the class leaders understanding of introvert behavior. The transactional model for stress management, systematize the chapters and is important for the educational practice. Stress management theory can help to understand introvert behaviour, which is mutually influenced by context and relationships. School is purpose to stimulate learning and development, through good coping experiences. This study is searching for the class leaders pedagogical practice. The practice is based on how they facilitate culture, social support and predictability- and control. Based on these educational measures, it is desirable to find answers to what the class leaders do for pupils who show introvert behavior to achieve coping. The choice of introvert behavior is influenced by Public health and life mastery, who in 2020 became interdisciplinary theme in Norwegian school. Pupils with introvert behavior may experience a lack of social and academic coping, which over time can affect mental health. Class leaders and schools must prioritize enough time, to increase knownledge and understanding introvert behavior. These are pupils who dont threaten the learning environment, they are often quiet and avoid a lot of attention. Introvert pupils are vulnerable and need support from class leader to express their subjective experience, in order to have a safe and good school environment. If pupils who show introvert behavior experience social and academic coping in school, based on their characteristics, it will hopefully help mastering their lives. With this as a starting point, the study want to find out: How do class leaders understand pupils who show introvert behavior and what pedagogical practice do they have for these pupils to achieve coping? - Based on a transaction model for stress management.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleInnagerende atferd og mestring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1008]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel