Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCardozo, Ann Elisabeth Laksfoss
dc.contributor.authorHåkonsen, Stine
dc.contributor.authorTjåland, Erlend Stige
dc.date.accessioned2023-07-25T15:51:18Z
dc.date.available2023-07-25T15:51:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148118925:148119302
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081285
dc.description.abstractDigitaliseringen som har foregått i samfunnet har ført til at dagens elever har vokst opp med teknologi som for kun 30 år siden ville bli ansett som ren fantasi. Utviklingen har påvirket skolens muligheter for undervisning. Vi har gjennomført syv semistrukturerte intervjuer med lærere fra barne- og ungdomsskoler om deres erfaringer rundt digitaliseringen og spillbasert undervisning. Informantenes utsagn har blitt gjennomgått i en tematisk analyse, og drøftet i sammenheng med teori og tidligere forskning. Hovedfunnene og konklusjonen fra oppgaven er ment for å representere informantenes utsagn, ikke som representative meninger for lærere. Funnene fra vår forskning tyder på at spillbasert undervisning kan ha en positiv effekt på læring og motivasjon. Det er spesielt interaktivitet og elevenes motivasjon som blir trukket frem som undervisningsmetoden største fordeler. Likevel er det flere faktorer som påvirker i hvilken grad spillbasert undervisning er gjennomførbart. For det første har Kunnskapsløftet 2020 gitt lærere metodefrihet til å benytte seg av spillbasert undervisning. For det andre spiller skolens økonomi en viktig rolle for i hvilken grad skolen kan tilby utstyr som tillater lærere å velge ønsket undervisning. Det kan muliggjør eller hindre lærere å ta i bruk kommersielle dataspill i undervisningen. For det tredje er lærerens egen interesse og kompetanse helt avgjørende for hvem som velger å gjennomføre spillbasert undervisning. Denne interessen og kompetansen bidrar også til hvordan elevers personvern blir ivaretatt, som er en viktig utfordring skoler må ta hensyn til i tiden fremover.
dc.description.abstractThe digitalization of society has given today's students technological possibilities in their childhoods, that for 30 years ago would have seemed like science fiction. The technological development has brought new possibilities for teaching in schools. We have conducted seven semi-structured interviews with teachers from primary and secondary schools about their experiences with the digitalization and digital game-based learning. The informant's statements have been used in a thematic analysis and discussed in relation to theory and previous research. Our main findings and conclusions are meant to be representations of our informant's opinions, not to generalize teacher's opinions. The findings from our research suggest that digital game-based learning can influence student learning and motivation. Particularly interactivity and student motivation were highlighted as strengths of this method of teaching. Nevertheless, there are factors that can impact in which degree digital game-based learning can be utilized. Firstly, the newest Norwegian curriculum has given teachers freedom to choose method of teaching, which has opened the possibilities to implement digital game-based learning as an educational activity. Secondly, the financial situation of the schools has a big impact on what equipment the schools have available. This can allow or restrict in which degree teachers can use technology in their teaching, and if the use of commercial video games is available. Lastly, the teachers' personal interests and knowledge is of essential value for deciding who utilizes digital game-based learning. The interest and knowledge also dictate how teachers can secure the students digital privacy, which will be an important challenge facing schools in the future.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ undersøkelse om hva som må ligge til grunn i en digitalisert skole for best å utnytte spillbasert undervisning, med hovedfokus på kommersielle dataspill
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel