Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKetil Fred Hansen
dc.contributor.authorCaroline Sund
dc.date.accessioned2023-07-25T15:51:19Z
dc.date.available2023-07-25T15:51:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148118925:148119308
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081286
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMenneskerettighetsundervisning er en sentral del av skolens ansvar. Det gjenspeiles i formålsparagrafen, overordnet del av nye læreplanverket og kompetansemål i samfunnsfag. Den norske skolen har de siste årene vært preget av digitalisering og metodefrihet for lærere. Det har gjort det mulig for lærere å enklere velge digitale læremidler i sin undervisning. Denne oppgaven undersøker hvordan tre organisasjoner har utformet digitale undervisningsmateriale på mellomtrinnet ment for menneskerettighetsundervisning. Studiet sitt datagrunnlag er hentet fra FN-sambandet, Hei Verden og Redd Barna. En vanlig måte å planlegge undervisningen på er å ta utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen. Den skal bidra til å sikre at undervisningen tar hensyn til elevforutsetninger, innhold, mål, rammefaktorer, arbeidsmåter og læreforutsetninger. Jeg har gjennomført en tematisk analyse, hvor jeg valgte å se på tre kategorier: om, gjennom og for menneskerettigheter, elevaktivitet og menneskerettighetsbrudd i Norge. Alle de tre organisasjonene har fokus på utdanning om menneskerettigheter. Derimot har FN-sambandet og Hei Verden ikke vektlagt utdanning gjennom og for menneskerettigheter, men det legges vekt på at læreren må ta ansvar for at elevene skal lære utdanning gjennom og for menneskerettigheter. Redd Barna har derimot lagt til rette for at elevene kan lære gjennom og for menneskerettigheter i sitt interaktive undervisningsmateriell. Organisasjonene har varierte elevaktiviteter som skal fremme læring og ferdigheter i menneskerettigheter. De har alle fokus på at elevene på en eller annen måte skal få informasjon fra enten tekst eller film for å svare på spørsmål og oppgaver. Oppgavene derimot varierer hos organisasjonene, men alle har oppgaver som elevene kan mestre. Organisasjonene velger ulike tilnærminger til menneskerettighetsbrudd i Norge. FN-sambandet og Hei Verden viser i liten grad til menneskerettighetsbrudd i Norge, mens Redd Barna viser til menneskerettighetsbrudd under andre verdenskrig, urfolk og ikke-diskriminering. Oppgaven konkluderer med at alle organisasjonene har undervisningsmateriell som legger til rette for læring om menneskerettighetsundervisning på ulike måter. Det gjør at læreren kan velge hvilket tema og arbeidsmåter som kan tilpasses klassen til hen.
dc.description.abstractHuman rights education is a central part of the school's responsibility. This is reflected in the objectives clause in the Education Act, the main part of the new curriculum and competence targets in social studies. In recent years, the Norwegian school system has been characterised by digitization and teachers freedom to choose teaching methods. This has made it possible for teachers to more easily choose digital teaching aids in their teaching. This thesis examines how three organisations have designed teaching material intended for human rights education at the upper primary level (grades 5-7). The study's data is taken from Norwegian organisations: Norwegian UN association (FN-sambandet), Hei Verden and Save the Children (Redd Barna). A common way of planning educational activities is to start from the didactic relational model. It should help to ensure that the teaching takes into account student requirements, content, goals, framework factors, working methods and learning requirements. I have conducted a thematic analysis, which has focused on three categories: about, through and for human rights, student activity and human rights violations in Norway. All three organisations focus on education about human rights. However, FN-sambandet and Hei Verden have not emphasised education through and for human rights, but the emphasis is placed on the teacher having to take responsibility for the students to learn education through and for human rights. Redd Barna, on the other hand, has made it possible for pupils to learn about and for human rights in their interactive teaching materials. The organisations have created varied student activities to promote learning and skills in human rights. They all focus on the students in one way or another getting information from either text or film in order to answer questions and tasks. The tasks, on the other hand, vary with the organisations, but all have tasks which the students can master. The organisations choose different approaches to human rights violations in Norway. FN-sambandet and Hei Verden make little reference to human rights violations in Norway, while Redd Barna refers to human rights violations during the Second World War, indigenous peoples and non-discrimination. The paper concludes that all the organisations have teaching materials that facilitate learning about human rights education in various ways. This allows the teacher to choose which topic and working methods can be adapted to the class.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMenneskerettighetsundervisning sett gjennom tre ulike organisasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel