Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMargrethe Sønneland
dc.contributor.authorViktoria Sylte
dc.date.accessioned2023-07-26T15:51:16Z
dc.date.available2023-07-26T15:51:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148120137:148120465
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081469
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven vil det gjennomføres en utforsking av identitet og identitetsutvikling gjennom en skjønnlitterær analyse av fantasyromanen Harry Potter og De vises stein (1997). Hensikten er å undersøke de avgjørende faktorene i handlingsforløpet som påvirker hovedkarakteren Harry Potters identitet. Oppmerksomheten rettes spesielt mot sentrale elementene ved Harrys identitetsutvikling, som inkluderer personlige og sosiale aspekter. Ifølge læreplanen er norskfaget avgjørende for å fremme identitetsutviklingen til elevene. Som det står i læreplanen: «Norskfaget er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling.». (Kunnskapsdepartementet, 2019, s. 2). Skjønnlitteraturen blir særlig fremhevet som en kilde som kan bekrefte og utfordre elevenes selvforståelse, og dermed spille en viktig rolle i deres utvikling av identitet. (Kunnskapsdepartementet, 2019, s. 3). Som en livslang og dedikert fan av Harry Potter og hans fantastiske verden, anser jeg denne boken som en pedagogisk gullgruve. Fra det øyeblikket jeg først leste boken, ble jeg fengslet av hvor mye karakteren vokser som individ i løpet av en kort tidsperiode. Dette vekket en nysgjerrighet i meg til å utforske de spesifikke aspektene i boken som har bidratt til denne utviklingen. I denne undersøkelsen identifiseres og analyseres de forskjellige aspektene i romanen som spiller en rolle i utformingen av hovedkarakterens identitet. Spesiell oppmerksomhet rettes mot hvordan sosiale relasjoner, motstand og etiske dilemmaer former hans sosiale identitet, selvbilde, mestringsforventning og moralske bevissthet. Analysen er basert på teorier om identitet og identitetsutvikling som en sosial konstruksjon, som presentert av Erik Homburger Erikson og George Herbert Mead. I tillegg benyttes Albert Banduras teori om «self-efficacy» og moralteorier av John Stuart Mill og John Rawls. Videre utforsker undersøkelsen hvordan hovedkarakterens utvikling av identitet kan betraktes som en ressurs innenfor en litteraturdidaktisk kontekst, og hvordan den kan stimulere til refleksjon om elevenes egen identitet i tråd med skolens og norskfagets målsetninger på dette området.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisheruis
dc.titleIdentitet gjennom fantasylitteratur: Harry Potters identitetsutvikling som kilde til pedagogisk refleksjon om identitetsutvikling i barneskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel