Show simple item record

dc.contributor.advisorBjørkvik-Næsheim, Gro
dc.contributor.authorShehi, Bleta
dc.date.accessioned2023-07-26T15:51:19Z
dc.date.available2023-07-26T15:51:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147232813:148100681
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081471
dc.description.abstractSammenderag. Denne oppgaven handler om mistrivsel blant elever i kroppsøvingsfaget. Kroppsøving er et fag som generelt er godt likt av elevene, men nyere rapporter forteller at opptil 30 % av elever enten ikke liker eller hater faget (Borgen & Leirhaug, 2012). Studiens formål var å undersøke hvorfor elever opplever kroppsøving som vanskelig og problematisk, og se på hvilken betydning de tre grunnleggende psykologiske behovene fra «Self-Determination Theory», utviklet av Deci og Ryan (1985), har å si for elevenes trivsel. Videre så jeg på hvilke tiltak som bør settes i gang fra kroppsøvingslærere. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming der 5 elever på 5.trinn ved to barneskoler gjennomførte et spørreskjema, og deltok i et kvalitativt forskningsintervju. Studiens teorigrunnlag baserer seg på Deci & Ryan (1985) sin Selvbestemmelsesteori, samt positivt læringsmiljø. Funn fra undersøkelsen viste at tilhørighets- og autonomibehovet har størst betydning for elevenes trivsel, deltakelse og motivasjon i faget. Overraskende var kompetanse det psykologiske behovet som syntes å ha minst betydning for trivselen og motivasjonen til elevene i denne undersøkelsen. Det kan tenkes at elevene ikke er blitt kjent med læringsmålene, og anser ikke faget som et læringsfag. Et annet interessant funn var at flere av informantene var regelmessig fysisk aktive på fritiden, der fire av de fem deltar i organisert aktivitet. Videre kom det frem at mangel på autonomi var en viktig årsak til at informantene opplever kroppsøving som problematisk, sett at tilhørighetsbehovet ble nevnt som viktigst. Det tyder på at tilrettelegging av kroppsøvingsundervisningen spiller en sentral rolle i elevenes opplevelse av faget. Andre faktorer som kunne ha en innvirkning av elevenes trivsel og deltakelse i kroppsøvingsundervisningen var tidligere deltakelse med fysisk aktivitet på fritiden og psykologisk læringsmiljø. Disse forholdene anses ikke å være isolerte, ettersom de virket å ha en sammenheng på hverandre. Nøkkelord: mistrivsel, trivsel, kroppsøving, selvbestemmelsesteori, positivt læringsklima
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMistrivsel i kroppsøvingsfaget - en kvalitativ undersøkelse fra barneskolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record