Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakobsen, Arne
dc.contributor.authorJohansen, Tonje Garborg
dc.date.accessioned2023-07-26T15:51:20Z
dc.date.available2023-07-26T15:51:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146808115:22072735
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081472
dc.description.abstractI denne masteroppgaven skal jeg se på hvordan et undervisningsopplegg på Norsk Hermetikkmuseum, etterfulgt av et undervisningsopplegg i klasserommet kan legge opp til matematiske samtaler blant elever som jobber i grupper. Elevene som deltar i prosjektet er en 5. klasse bestående av 20 elever, hvor de blir delt inn i fem grupper på fire. Elevene jobber med oppgaver som er satt inn i en historisk kontekst, nemlig hermetikkarbeidere i Stavanger på 1920 – tallet. De får kle seg ut som arbeidere og gå på jobb. Oppgavene de jobber med er å finne ut hvor mye de vil få utbetalt i lønn, og lage forenklede budsjett ut fra denne informasjonen. Ut ifra analyser av diskusjonene til en av gruppene mens de jobber med oppgaver ved de to lokasjonene, undersøker jeg hvordan elevene snakker når det ikke er en lærer som styrer deres diskusjoner. Jeg undersøker hvor mye av deres samtaler handler om oppgaven eller ikke, og hva som kjennetegner deres diskusjoner og eventuelle forskjeller mellom undervisningsoppleggene. Resultatene fra analysen viser at elevene har en stor andel av sine diskusjoner som handler om selve oppgaven.
dc.description.abstractIn this master thesis I am going to examine how a teaching plan at the Norwegian Canning Museum in Stavanger, followed by a class in their own classroom can facilitate mathematical conversations between students, while working on small groups of four. The students participating in this project is a class of twenty 5th grade students, where they are grouped into five groups of four. The students will be working with tasks set up with a context from workers in the old canning factories in Stavanger from the 1920s. They will get to dress up as the workers and go to work. The tasks they work with is to figure out how much they would be getting paid and make a simplified budget from this information. Based on analysists from the discussions from one of these groups while they work at these two locations, I examine how the students talk when there is no teacher there to steer their discussions. I examine how much of their conversations deal with the task or not, and the characteristics of their conversations and the eventual differences there are between the two teaching plans. The results from there analysists show that the discussion amongst the students mainly concerns the tasks themselves.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan Norsk Hermetikkmuseum brukes som en arena for matematikkundervisning - elevenes matematiske samtale i gruppearbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel