Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNæsheim-Bjørkvik, Gro
dc.contributor.authorLangeland, Gøran
dc.contributor.authorSteen-Hansen, Sondre
dc.date.accessioned2023-07-27T15:51:15Z
dc.date.available2023-07-27T15:51:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147235445:148104136
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081661
dc.description.abstractHensikt og problemstilling: Hensikten til denne studien var å se på hvordan lærere forstår vurdering i kroppsøvingsfaget i forhold til den nye læreplanen som kom i 2020. Hvordan tolker lærerne vurderingsforskriftene? Hvordan ser lærerne på begrepet innsats og hvordan jobber de sammen i faget? Vi har hatt følgende problemstilling: «Hvordan forstår et utvalg lærere på ungdomsskoler vurdering i kroppsøving i forhold til den nye læreplanen, LK20?». I tillegg har vi hatt tre forskningsspørsmål for å kunne svare så godt som mulig på problemstillingen; «Hva sier dette utvalget lærere om muligheter og utfordringer med vurdering i forhold til den nye læreplanen?», «Hvordan definerer et utvalg kroppsøvingslærere god innsats?» og «Hvordan jobber de aktuelle skolene i et profesjonsfellesskap når det kommer til vurdering?». Utvalg: Utvalget for denne studien var fire informanter som jobber som lærere i kroppsøving på ungdomsskoler i Rogaland. Metode: I denne studien ble det tatt i bruk et kvalitativt forskningsdesign. På bakgrunn av dette ble datamaterialet innenhet gjennom et semi-strukturert forskningsintervju. Hovedfunn: Hovedfunnene fra studien er at vurdering ses på som krevende og til tider lite håndfast. Samtidig ser lærerne de positive sidene med vurdering i den nye læreplanen. Utvikling og eleven i samspill med andre og elevmedvirkning kommer frem som viktig å vurdere. Innsats kommer frem som et omfattende begrep som er utfordrende å definere. God innsats blir sett på som det å aldri gi opp, stå på i aktiviteter, bidra til et positivt læringsmiljø og å være oppmuntrende. Skjult innsats blir også løftet fram av informantene, dette handler om refleksjoner og indre prosesser hos elevene. Det kan være vanskelig å vite hva som er god innsats når forutsetninger, motivasjon og ferdigheter varier fra elev til elev. Profesjonsutvikling er det siste temaet som blir løftet frem i oppgaven og informantene våre virket å se de positive sidene ved profesjonsutvikling og felleskap, men det var noen utfordringer med dette. Tid og kapasitet i en ellers travel skolehverdag var en av dem. Noe som kan tenkes å stå i veien for at lærerne får arbeidet skikkelig med profesjonsutvikling. Dette viser igjen i resultatene der vi ikke klarer å finne skikkelig arbeid med profesjonsutvikling. Konklusjon: Vi konkluderer med at vurdering i kroppsøving er omfattende, spesielt med tanke på innsats. Det krever at lærere setter seg inn i temaet og jobber med dette sammen. Det bør kanskje legges mer vekt på det med spesifikk profesjonsutvikling i faget og at dette er noe som burde prioriteres av skolelederne. Samtidig fikk vi mange like svar, noe som kan tyde på at kroppsøvingslærere har relativt like tanker om faget, som kan ses på som positivt i form av at elever på forskjellige skoler får rettferdige vurderinger. Nøkkelord: Vurdering, Innsats, Profesjonsutvikling.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Det å vurdere er ganske vanskelig, synes jeg» - En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere tolker vurdering i forhold til den nye læreplanen, LK20
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel