Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAustdal, Tord
dc.contributor.authorHassan, Siber Shawkat
dc.date.accessioned2023-07-29T15:51:14Z
dc.date.available2023-07-29T15:51:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148119414:148119776
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081833
dc.description.abstractFormålet med denne forskningsoppgaven er å undersøke hvordan noen forelesere ved et universitet i Kurdistan presenterer sin menneskerettighetsundervisning, med vektlegging på en utdanning som skjer «om, for og gjennom» menneskerettigheter. Den gitte overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hva vektlegges i menneskerettighetsundervisning for å fremme utdanning om, for og gjennom menneskerettigheter på et universitet i Kurdistan. Utgangspunktet for denne forskningen er en måneds feltundersøkelser som er gjennomført ved Universitetet i Duhok, på utdanningslinjen «Peace and Human Rights Studies». Disse feltundersøkelsene inneholder dybdeintervju, fokusgruppeintervju og observasjoner av forelesninger, hvor gjennom en kvalitativ forskningsmetode, har jeg kunne samlet inn data for å svare på den gitte problemstillingen. Resultatene fra forskningen peker på tre essensielle verdier foreleserne nevner, som ligger til grunn for menneskerettighetsundervisningen. En utdanning som baseres på «det gjenkjennelige arenaene», hvor undervisningen baseres på det som er allerede kjent og relevant fra studentens hverdag. Den andre er en utdanning som vektlegger «likhet og respekt», hvor det understrekes at alle individer står likt, med like rettigheter, samtidig som man viser respekt overfor andres rettigheter. Til slutt har vi en undervisning som jobber for å «minske forskjeller», ut fra et mer internasjonalt aspekt, vektlegger en slik undervisning viktigheten av å minske forskjeller ut forbi de kurdiske grensene. Forskningsoppgaven presenterer også hvordan fra studentenes perspektiv, som mulig «fremtidige lærere», vil selv presentere sin menneskerettighetsundervisning. En undervisning basert på variasjon av undervisningsmetoder og et innhold som tar opp relevante samfunnstematikker vektlegges i studentens svar. De presenterte verdiene, knyttes opp mot relevant teori, ut fra Alison Struthers presentasjon av generalforsamlingens definisjon på menneskerettighetsundervisning. Samtidig trekkes Felisa Tibbitts tre modeller, som og kan knyttes opp mot en undervisning «om, for og gjennom», ved å bevisstgjøre- og forsvare menneskerettigheter, og kunne identifisere menneskerettighetsbrudd for å kunne forebygge. Relevante deler av Knut Vesterdals modell blir også knyttet opp mot empirien.
dc.description.abstractThe purpose of this research paper is to investigate how some lecturers at a university in Kurdistan present their human rights education, with emphasis on education that takes place “about, for and through” human rights. The overall thesis research question is as follows: What is emphasized in human rights education to promote an education about, for and through human rights at a university in Kurdistan. The starting point for this research is a month´s field research that was done at the University of Duhok, at det “Peace and Human rights studies” department. The research at the field contains in-depth interviews, focus group interviews and observations of lectures, where through qualitative research, I have been able to collect data to answer the give research question. The results of this research points out three essential values that is mentioned by lecturers, which form the basis of human rights education. Firstly, an education that is based on “the recognizable arenas”, where the teaching is based on what is already known and relevant from the student’s daily life. The second is an emphasis on “equality and respect», where it is stated that all individuals are equal, with equal rights, and at the same time show respect towards the rights of others. Finally, we have an education that promote to “reduce differences”, from a more international aspect, this type of education emphasizes the importance of reducing differences for the beyond the Kurdish borders. The research paper also presents how the student’s perspective, as possible “future teachers”, will present their human rights education. An education based on a variety of teaching methods and content that addresses relevant social issues is emphasized in the students’ answers. The presented values are linked to relevant theory, such as Alison Struthers presentation of the General assembly’s definition of human rights education. Also, Felisa Tibbitts presents three models, which can be linked to education “about, for and through”, by raising awareness- and defending human rights, and being able to identify human rights violations to be able to prevent them. Knut Vesterdal also shows a model, with relevant parts that can be linked to the empiricism.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Skulder mot skulder skal vi leve sammen» En kvalitativ studie av hvordan menneskerettighetsundervisning blir presentert i Kurdistan.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel