Læreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk i arbeidet med elever med stort læringspotensial.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3082513Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Få studier om elever med stort læringspotensial i matematikk tar lærernes perspektiv i betraktning, og få studier har undersøkt undervisningskunnskap i matematikk i sammenheng med elevgruppen. Studiens formål er å undersøke læreres beskrivelser av elever med stort læringspotensial i matematikk, samt hvilken undervisningskunnskap de oppfatter som viktig i arbeidet med gruppen. For å sette fokus på dette er studiens problemstilling: Hvordan beskriver syv lærere elever med stort læringspotensial i matematikk, og hvilken undervisningskunnskap i matematikk oppfatter de som viktig i arbeidet med disse elevene?
Studien har en kvalitativ tilnærming og baseres på analyser av intervju med syv barneskolelærere. Gjennom teoridrevet innholdsanalyse har lærernes oppfatninger blitt kategorisert og analysert. Studiens resultater viser at lærernes beskrivelser av elevgruppen er nyttige i sammenheng med lærerens kunnskap om faglig innhold og elever. Innenfor undervisningskunnskap i matematikk trekkes aspekter ved allmenn fagkunnskap, og kunnskap om faglig innhold og elever frem som viktigst. Lærerne beskriver at elevene har dyp matematisk forståelse, noe som krever mer av lærerens matematiske kunnskap. Allmenn fagkunnskap oppfattes derfor som viktig av lærerne. Kunnskap om faglig innhold og elever oppfattes som viktig av lærerne, ettersom lærerne beskriver at tilretteleggingen blir enklere når de har kjennskap til elevene og deres matematiske evner. Lærerne oppfatter også lærerens egenskaper som viktig i arbeidet med elever med stort læringspotensial i matematikk. Dette er egenskaper knyttet til læreren, eksempelvis å være glad i matematikk, eller være åpen i møte med elever.