Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNormand, Linn Anne Margrethe
dc.contributor.authorBjelland, Elina Mosnes
dc.date.accessioned2023-08-04T15:51:11Z
dc.date.available2023-08-04T15:51:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148119414:148119756
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082682
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan et kontroversielt tema, i dette tilfellet: Olje og gass fremstilles i lærebøker over tid. Mer konkret vil oppgaven sette søkelys på om olje og gass fremstilles kontroversielt, og om det har skjedd en endring i fremstillingen over tid. Dette danner grunnlaget for problemstillingen: Fremstilles norsk olje og gass som kontroversielt i lærebøker tilknyttet L97, LK06, og LK20 og har fremstillingen endret seg over tid? Kontroversielle temaer, er ikke nevnt eksplisitt i læreplanene, men forskning peker på at undervisning som omhandler kontroversielle temaer, kan ses på som et virkemiddel i utdanning for demokrati og medborgerskap. I lys fagfornyelsen økende fokus på demokrati og bærekraft, gjennom de to tverrfaglige temaene: Demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, kan det antas at fremstillingen av olje og gass vil ha endret seg fra et større fokus på viktigheten av næringen, til å i større grad problematisere den. I denne studien vil det bli gjort en temaanalyse av utvalgte lærebøker i samfunnsfag utgitt av Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal som tilhører læreplanene av Reform 1997, Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2020. Tidsperiodens avgrensning baseres på to kriterier: Det første kriteriet er at Norge på gjeldende tidspunktet kunne kalles for en oljenasjon. Det andre kriteriet er at det på gjeldende tidspunkt var forskning som konkluderte med menneskeskapte klimautslipp var reelt. Oppgaven legger frem to sentrale funn: Et hovedfunn er at det er endring i hvordan olje-og gassnæringen omtales i lærebøkene tilknyttet de ulike læreplanene, særlig oppnår lærebøkene tilknyttet LK20 å fremme dilemmaet med oljenæringen i større grad. Et annet funn er at LK20-bøkene i større grad fremstiller olje og gass som kontroversielt.
dc.description.abstractThe purpose of this master´s thesis is to examine how a controversial topic, in this case, oil and gas, is portrayed in textbooks over time. More specifically, will the thesis focus on whether oil and gas are presented in a controversial manner and whether there has been a change in the portrayal over time. This forms the basis for the research question: Is Norwegian oil and gas portrayed as controversial in textbooks related to L97, LK06 and LK20, and had the portrayal changed over time? Controversial topics are not explicitly mentioned in the curriculum frameworks, but research suggests that teaching about controversial topics can be seen as a means of education for democracy and citizenship. It is reasonable to assume that the portrayal oil and gas will have shifted from a greater emphasis on the importance of the industry to a greater degree of problematization. In this study, a thematic analysis will be conducted on selected social science textbooks published by Aschehoug, Cappelen Damm and Gyldendal, which align with the curriculum frameworks of Reform 1997, Kunnskapsløftet 2006 and Kunnskapsløftet 2020. The time period for analysis is based on two criteria: first, that Norway could be referred to as an oil nation at the given time, and a second, that there was research available concluding that the oil and gas industry had a negative impact on the environment. The thesis presents two key findings: One main finding is that there is a change in how the oil and gas industry is portrayed in the textbooks associated with the various curricula, particularly the textbooks associated with LK20, which promote the dilemma of the oil industry to a greater extent. Another finding is that the LK20 textbooks portray oil and gas as controversial to a greater extent.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleOljenasjon og klimaforkjemper: Fremstilling av olje og gass i et utvalg lærebøker tilknyttet samfunnsfag på ungdomstrinnet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel