Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMartin, Sean
dc.contributor.authorSærsland, Eirik
dc.date.accessioned2023-08-18T15:51:11Z
dc.date.available2023-08-18T15:51:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807964:35837016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084872
dc.description.abstractGjennom læreplanen Kunnskapsløftet 2020 er det besluttet at programmering skal være implementert i matematikkundervisning på grunnskolen. Forskning viser at lærere må ha kunnskap om faginnhold for god kvalitet på undervisningen og før innføringen av Kunnskapsløftet hadde de fleste lærere lite forkunnskaper i programmering. Forskning viser også at med programmering i matematikk endres lærerrollen. Studiens problemstilling er derfor: Hvordan opplever lærere at programmering fremmer god matematikkundervisning og hvordan er læreres rolleforståelse med programmering i matematikkundervisning? Studien baseres på en flermetodestudie med semistrukturerte intervjuer og semistrukturerte spørreskjemaer av fem lærere. Datamaterialet studeres og analyseres gjennom en konvensjonell innholdsanalyse og en teoridrevet innholdsanalyse. Studiens funn kan ikke generaliseres, men resultater fra spørreskjemaene indikerer at programmering kan fremme kvaliteten på matematikkundervisning på noen områder. For at programmering skal fremme kvaliteten i undervisningen stilles det krav til læreren. Spesielt kreves det at programmeringsarbeidet knyttes til matematikk. Resultatene fra denne studien viser at flere av lærerne har lav selvtillit på egne programmerings-ferdigheter og at de finner det utfordrende å knytte programmering til matematikk naturlig. Likevel er lærerne positive til å undervise programmering i matematikk. Dette henger sammen med at programmering innlemmes gradvis i skolen og at digitale læreverk tar for seg grundige leksjoner. Lærerrollen endres med dette til å kunne sammenlignes med en trenerrolle. Verdifull tid kan nå prioriteres på andre områder av undervisningen og som øker kvaliteten på den. Lærerne får anledning til å bedre kvaliteten på undervisningen ved å bruke en større del av planleggingstiden på å finne gode problemløsningsoppgaver, bli kjent med ulike løsnings-strategier og planlegge hvordan de vil knytte programmeringsarbeidet til matematikk naturlig.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleProgrammering i matematikk: En studie av hvordan programmering kan endre lærerrollen og bidra til god matematikkundervisning.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel