Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTikkanen, Tarja
dc.contributor.authorGilje, Camilla Vestersjø
dc.date.accessioned2023-08-23T15:51:10Z
dc.date.available2023-08-23T15:51:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:60703833
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085498
dc.description.abstractDenne oppgavens hensikt var å undersøke inkludering og samarbeid på den videregående skole. Fordi faglærere på den videregående skolen er lovpålagt å skape inkluderende læringsmiljø, søkte denne undersøkelsen å finne ut hvordan samarbeid mot dette målet foregikk. Derav problemstilling: Hvordan samarbeider faglærere på videregående skole mot målet om en inkluderende skole for alle? Forskningsmetoden som ble benyttet var kvalitative intervju av syv faglærere på til sammen tre ulike videregående skoler på Vestlandet. Resultatene fra studien viste at faglæreres forståelse av begrepet inkludering var noe varierende, til tross for et ønske om både inkludering og samarbeid. En ulik forståelse av begrepet var uheldig, da det påvirket ikke bare hvordan faglærere samarbeidet, men hvordan de samhandlet og planla sine undervisningsøkter. Studien viste videre at det fantes organisatoriske rammer, i form av rektorer og ledelse på de ulike skolene, som både bidrog til å skape vilkår for samarbeid, men som i tillegg la uønsket praksis få fortsette. Basert på denne studien ble det tydelig at en skoles kultur, i form av verdier og faktiske handlinger, var avgjørende for om et samarbeid finner sted eller ikke. Et godt samarbeid ble presentert som noe mer enn bare å dele et undervisningsopplegg, men det måtte i langt større grad baseres på kunnskap og erfaring, i tillegg til verdier og elevsyn. Samarbeid med inkludering som en felles visjon, kunne på den måten bidra til å skape vilkår for deltakelse for elevene i klasserommet. Først når rektorer og faglærere spiller på lag og gjør hverandre gode, kan målet om et inkluderende læringsmiljø innfris.
dc.description.abstractThis project`s intention was to research the two phenomena inclusion and collaboration in the context of Upper Secondary School. With a starting point in The Norwegian Education Act stating that all students are entitled to an inclusive environment, this project aims to examine how professional teachers collaborate to reach that goal. The research problem reads as follows: How do professional teachers collaborate towards the goal of an inclusive school for all? The research methodology was qualitative. The data was collected through seven qualitative interviews with subject teachers in three different upper secondary schools in the county of Western Norway. The results showed that the seven informants understood the concept of inclusion slightly differently, but they all shared a desire to include students and collaborate with colleagues. The variety in understanding of the concept was unfortunate because it affected not only how the teachers collaborated with their peers, but also how they chose to interact with their students, and how they prepared their lessons. Furthermore, the findings pointed to the significance of organizational framework, like the principal or other members of school leadership, who either encouraged or discouraged collaboration, i.e. let unwanted practices to continue. One important factor was the school culture, including values and actions, in determining whether or not collaboration happened. A successful collaboration was described as more than just the sharing of teaching plans, also including the sharing of knowledge and experience, as well as values and teachers’ view of students. Collaboration based on inclusion as a common vision, would then contribute to creating possibilities for participation for all students in the classroom. Only when principals and professional teachers play together as one team, and enhance each other`s abilities, may the goal of an inclusive environment for all be fulfilled.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Vi må hele tiden være på tå-hev»- Samarbeid blant faglærere på videregående mot en inkluderende skole for alle
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel