Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalø, Silje Eikanger.
dc.contributor.authorTelle, Line.
dc.date.accessioned2023-08-29T15:51:12Z
dc.date.available2023-08-29T15:51:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147235445:148104148
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086248
dc.description.abstractSammendrag Hensikt og problemstilling: Hensikten med denne studien er å oppnå mer kunnskap om hvordan ungdomsskoleelever opplever motivasjonsklimaet i kroppsøving, og hvordan dette påvirker deres bevegelsesglede. Det er også blitt forsket på hva kroppsøvingslærere gjør for å legge til rette for et mestringsklima i kroppsøving for sine elever. Problemstillingen er: «Hvilken betydning har lærerens tilrettelegging av et positivt motivasjonsklima for ungdomsskoleelevers opplevelse av faget, og deres bevegelsesglede?» Videre er det også utviklet tre forskingsspørsmål for å besvare problemstillingen. Disse er: «Hvordan opplever ungdomsskoleelever motivasjonsklimaet i kroppsøvingsfaget?», «Hvordan tilrettelegger læreren for et positivt motivasjonsklima i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen?», og «Hvilken betydning har motivasjonsklima for elevenes opplevelse av bevegelsesglede?». Utvalg: Utvalget for denne studien var åtte informanter, hvorav syv var ungdomsskoleelever og en var kroppsøvingslærer. Fire av elevene gikk i åttendeklasse og tre av elevene gikk i tiendeklasse. Metode: Det ble valgt et kvalitativt forskningsdesign. Data ble innhentet gjennom kvalitativt forskningsintervju. Hovedfunn: Hovedfunnene i denne studien vitner om at trygghet og tilhørighet er de viktigste faktorene for at ungdomsskoleelever skal oppleve et positivt motivasjonsklima i kroppsøving. Gode relasjoner til lærer og til medelever, trygt læringsmiljø og god planlegging og organisering fra kroppsøvingslærerens side, er faktorer som er avgjørende for at elevene skal oppleve et positivt motivasjonsklima, altså et mestringsklima i kroppsøving. Funnene viser at et mestringsklima positivt påvirker elevenes bevegelsesglede, mens et prestasjonsklima, i de aller fleste tilfeller, vil ha motsatt virkning. Konklusjon: Det kommer frem at kroppsøvingslæreren har stor påvirkning på motivasjonsklimaet i en klasse, og kan bidra til å skape et motivasjonsklima som er preget av mestring heller enn prestasjon. Dette er en prosess som må arbeides med over tid, og som læreren må være bevisst i alle valg som tas i forbindelse med faget. Gode relasjoner til elevene og elevene imellom, åpne og elevaktive oppgaver, variasjon i aktiviteter og arbeidsmetode og bruk av heterogene grupper er blant tiltakene som bidrar til å skape et mestringsklima i kroppsøving, og som igjen vil bidra til økt bevegelsesglede hos elevene.
dc.description.abstractAbstract Purpose: The purpose of this study is to obtain more knowledge about how secondary school students experience the motivational climate in physical education, and how this affects their further enjoyment of movement. Research has also been done on what physical education teachers do to facilitate a mastery climate in physical education for their students. The research question to be addressed for this study is: “What significance does the teacher's provision of a positive motivational climate have for the secondary school students experience of physical education and their enjoyment of movement?” Furthermore, three sub-research questions have also been developed to answer the main research question. These are: “How do secondary school students experience the motivational climate in physical education?”, “How does the teacher facilitate a positive motivational climate in physical education at the secondary school?”, and “What significance does motivational climate have for the pupils' experience of the joy of movement?”. Selection: The selection for this study was eight informants, of whom seven were secondary school students and one was a physical education teacher. Four of the students were in the eighth grade and three of the students were in the tenth grade. Method: A qualitative research design was chosen. Data was obtained through qualitative research interviews. Main findings: The main findings in this study testify that security and relatedness are the most important factors for secondary school pupils to experience a climate of mastery in physical education. Good relationships with the teacher and fellow students, a safe learning environment and good planning and organization on the part of the physical education teacher are factors that are crucial for the students to experience a climate of mastery in physical education. The findings show that a coping climate has a positive effect on pupils' enjoyment of movement, while a performance climate will, in most cases, have the opposite effect. Conclusion: It emerges that the physical education teacher has a great influence on the motivational climate in a class and can contribute to creating a motivational climate that is characterized by mastery rather than achievement. This is a process that must be worked on over time, and which the teacher must be aware of in all choices made in connection with the subject. Good relationships with the students and the students between them, open and student-active tasks, variety in activities and working methods, and the use of heterogeneous groups are among the measures that contribute to creating a climate of mastery in physical education, and which in turn will contribute to an increased enjoyment of movement among the students.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelser av lærerens tilrettelegging av et positivt motivasjonsklima i kroppsøvingsfaget.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel