Å forstå, oppdage og håndtere elever i skolen som lever i hjem med rus. En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer.
Abstract
Temaet for denne studien omhandler barn som lever med foreldre avhengige av rus, og hvordan lærere oppdager og håndterer disse elevene på skolen. Bakgrunnen for valg av temaet er at det anslagsvis lever over 100 000 barn med foreldre som misbruker rusmidler. Disse barna tilbringer mye av hverdagen på skolen, noe som tilsier at det behøves kompetanse på identifisering og avdekking av disse barna. Målet med denne studien er å undersøke hvordan lærere identifiserer og håndterer elever som lever i hjem med rus på skolen. Jeg ønsker å vite hvordan og hvilke tegn de ser etter når de skal identifisere slike elever, samt hvordan de blir håndtert på skolen i form av tilpasset opplæring, både faglig men også sosialt. Barn som lever med store belastninger i hjemmet kan utvikle psykiske lidelser og kan streve når de blir eldre. Med utgangspunkt i tema og det som er beskrevet ovenfor, lyder problemstillingen slik:“Hva er læreres erfaringer rundt elever som lever i hjem med rus?”For å besvare problemstillingen har jeg utarbeidet et forskningsspørsmål:Hvordan forstår, oppdager og håndterer lærere elever som lever i hjem med rus?
Metoden jeg har brukt under denne studien er kvalitativt intervju. Informantene er tre lærere som har erfaringer med elever som lever i hjem med rus. Noen har oppdaget elevene selv, mens i andre tilfeller har de blitt fortalt fra skolen eller den andre forelderen/foresatte. Intervjuguiden var semistrukturert, som gjorde utgangspunktet for videre analyse. Transkripsjon av intervjuene utgjør datamateriale, og analysen har jeg benyttet en deduktiv tilnærming. Erfaringene til informantene viser naturlig nok en variasjon. De har ulike opplevelser av elever som lever i hjem med rus, da alle er forskjellige. Likevel finnes det noen fellestrekk som går igjen i intervjuene. Resultatene viser at informantene ser etter de samme tingene dersom de mistenker at en elev lever i hjem med rus. De er alle sikre på at god relasjon mellom lærer og elev vil skape trygghet for slike elever, og at ærlighet og åpenhet vil forebygge de konsekvensene disse elevene kan støte på dersom de ikke blir oppdaget. Informantene gjør ikke spesifikke tilpasninger til elever som lever i hjem med rus, men tilpasser slik at det kan være gunstig for alle elever. De er mer forsiktig når de snakker om temaer som rus, og følger disse elevene opp mer med samtaler. Selv om disse elevene har blitt oppdaget, finnes det mange som ikke har blitt oppdaget. Det sees derfor et behov for kompetanseøkning i hvordan lærere og skolepersonell kan identifisere slike elever på skolen, og hvordan de kan støtte og tilpasse skolehverdagen slik at de føler seg sett og hørt.