Show simple item record

dc.contributor.advisorKolnes, Joachim
dc.contributor.authorMelhus, Marthe Selvaag
dc.date.accessioned2023-08-31T15:51:14Z
dc.date.available2023-08-31T15:51:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146807277:71584094
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086691
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven er knyttet til et inkluderende læringsmiljø for alle elever i skolen, med fokus på elever som er mer stille enn andre elever grunnet kognitive vansker eller utfordringer. Som lærer vil man en eller flere ganger møte på elever som er stille i skolen som vil by på utfordringer i inkluderingsarbeidet til tross for at tilrettelegginger blir gjort. Dette er det i liten grad blitt forsket på i norsk grunnskole. Målet med denne masteroppgaven er dermed å undersøke hvordan grunnskolelærere forstår og håndterer det kognitive aspektet ved stille atferd, knyttet til deltakelse og muntlig aktivitet –for å skape et inkluderende læringsmiljø der elevene har et tilfredsstillende læringsutbytte av opplæringen. Ut ifra et lærings - utviklingsteoretisk rammeverk undersøkte studien hvordan lærere forstår og håndterer det kognitive aspektet ved stille elever. Oppgaven har en kvalitativ metodisk tilnærming, der semistrukturerte en – til – en dybdeintervju av seks grunnskolelærere ble benyttet som forskningsmetode for å samle inn data. Studiens forskningsspørsmål var: Hvordan forstår og håndterer lærere det kognitive aspektet ved stille atferd? Hovedfunnet i studien viser en klar sammenheng mellom stille atferd og kognitive utfordringer. Å knytte det kognitive aspektet til lærevansker avslørte at lærerne hadde bedre forståelse av det kognitive aspektet enn de selv forventet. Det avdekket at lærerne bygget forståelsen av fenomenet på to faktorer: (1) individet selv og (2) individets omgivelser. De to faktorene viser seg også å legge grunnlaget for håndteringen - sammen med relasjonsbygging, for at læreren skal vite hvordan de skal tilpasse og tilrettelegge undervisningen på best mulig vis. Samtidig viser funn at lærernes forståelse ikke dekker hele kunnskapsområdet, og at det dermed er utfordrende for dem å danne en helhetlig forståelse av eleven, og for den videre håndtering. Tilknyttet funnet viser det seg at lærerne mener det er PPT/BUP som har ansvar for store deler av håndteringen og at spesialundervisning er nødvendig for å gi eleven et positivt utbytte av opplæringen. Funnet indikerer at fenomenet dermed vil kreve spesialundervisning for å få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, og et inkluderende læringsmiljø. Studien konkluderer med at det er behov for mer kompetanse om det kognitive aspektet ved stille atferd og sammenhengen mellom de to fenomenene. Kunnskapen på feltet bør styrkes betydelig blant grunnskolelærere, og samarbeidet og kommunikasjonen mellom spesialundervisning, tilpasset opplæring og ordinær undervisning må forbedres for at skolene skal lykkes med et inkluderende læringsmiljø for elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDe stille elevene. En kvalitativ studie av læreres forståelse og håndtering av det kognitive aspektet ved stille atferd.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [998]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record